Fler spørsmål om gjæringstemperatur lager

Jeg ser at for enkelte gjærtyper skal gjære ved 10 til 13 grader - og det  er vel mulig å få til om vinteren uten bruk av kjøleskap o.l.  Men jeg ser for en del oppskrifter at etter dette skal øl et lagres (på flaske eller fat?) i lang tid ved noe rundt 1 til 4 grader.  Hvor viktig er det at denne lagringstemperturen er korrekt - dette er vel en gjæringsprossess dette også?
 
Det er en modningsprosess, der gjær og diverse polypeptider og polyfenoler bunnfelles. Temperaturen der er ikke på langt nær så kritisk som under gjæringen, men en lang og kald lagring er tross alt det som er opphavet for ordet lager, og er en viktig feelgood-faktor for lagerbryggeren. For min del lagrer jeg ølet så kaldt jeg kan til det er drukket opp.
 
Jeg har også prøvd meg på en lager denne vinteren da kjellerboden min holder ca 10c om dagen. Det har nå stått på dunken i snart to uker og nærmer seg flasking (1.013).
Har ingen mulighet til å lagre alle flaskene på 1-4c, men planen min er å la flaskene lagre i boden (10c) 1-1,5 mnd så flytte 10-12 stk av gangen opp i kjøleskapet der de får 1-2 uker på 4-6c før de drikkes.
Sikkert ikke optimalt, men godt nok? :) Det er vel smaken som blir mildere/rundere og ølet klarer hvis det får lagre over lengere tid på 1-4c?

Når jeg skal karbonere dette ølet på flasker, skal jeg sette det rett ned i boden eller la det stå på 20c et par uker først?
 
Fredda skrev:
Jeg har også prøvd meg på en lager denne vinteren da kjellerboden min holder ca 10c om dagen. Det har nå stått på dunken i snart to uker og nærmer seg flasking (1.013).
Har ingen mulighet til å lagre alle flaskene på 1-4c, men planen min er å la flaskene lagre i boden (10c) 1-1,5 mnd så flytte 10-12 stk av gangen opp i kjøleskapet der de får 1-2 uker på 4-6c før de drikkes.
Sikkert ikke optimalt, men godt nok? :) Det er vel smaken som blir mildere/rundere og ølet klarer hvis det får lagre over lengere tid på 1-4c?

Når jeg skal karbonere dette ølet på flasker, skal jeg sette det rett ned i boden eller la det stå på 20c et par uker først?

Karboner ved 20`c, så setter du det kaldt..
 
Takker for svar - jeg ser at det er mulig å lage lager selv om en ikke har det optimale utstyret.  det er den første gjæringen som er viktigst høres det ut som - å få til en gjæringstemperatur på rundt 10 grader må gå på et vis.  så får en håpe på en kald og stabil vinter slik at den siste prossessen også blir mest mulig vellykket. 
 
Tilbake
Topp