Flexi-tapp med skumdempende slange

Er det noen som har erfaringer med flexi-tapp med skumdempende slange (som de bl.a. selger på Petit)? Må det svært høyt trykk til for å presse ut øl i en noenlunde grei hastighet? Har ligget på ca 12 psi nå, men det kommer omtrent bare drypp ut fra slangen. Vil det ikke føre til overkarbonering om jeg lar gassen stå på høyere trykk over tid? Gassbeholder og fat står i kjøleskap ved ca 4 °C.

Bruker selv mye flexitap med sånn rundt 1,5 meter 3/16 rør (ikke slange som er noe større)
vil ikke si det bare drypper men fort renner det ikke.
4 grader og 12 psi. vil gi def 2,5 volumenheter co2, øker du trykket til fx. 24 psi får du 3,64 volumenheter co2,
en overkarbonert pils eller en passe karbonert Weiss.
Økt trykk krever også lengre/tynnere slange for å ikke bare få skum ut av tappekranen.
Jeg forslår du prøver deg frem med slangelengde/tykkelse til det passer for deg, passe fart og passe skum.

Oddvar Demmo skrev:
Bruker selv mye flexitap med sånn rundt 1,5 meter 3/16 rør (ikke slange som er noe større)
vil ikke si det bare drypper men fort renner det ikke.
4 grader og 12 psi. vil gi def 2,5 volumenheter CO2, øker du trykket til fx. 24 psi får du 3,64 volumenheter CO2,
en overkarbonert pils eller en passe karbonert Weiss.
Økt trykk krever også lengre/tynnere slange for å ikke bare få skum ut av tappekranen.
Jeg forslår du prøver deg frem med slangelengde/tykkelse til det passer for deg, passe fart og passe skum.
Det er vel omtrent den tykkelsen slange jeg også har, med det jeg antar er John Guest-koblinger. Slangen er vel to meter, og det skulle, dersom jeg har forstått riktig, bety at jeg trenger høyere trykk for å drive ut øl. Forkorte slangen, altså?

Etter bildet ser det ut som 3/16 rør med overgang til 3/8 på flex og fatkobling, da er det ikke verre enn å nappe ut røret og kappe det, kanskje 1/4 og se hva som skjer, det verste som kan skje er at du sitter med rørstubber du ikke får brukt, men ta vare på dem, du får bruk for dem til syvende og sist :)
her får du mer av dem http://stores.shop.ebay.co.uk/The-Harmony-Hut__W0QQ_armrsZ1
Rør fx. pex oppgies i ytre diameter, indre diameter kommer an på veggtykkelse
Slanger fx. pvc oppgies i indre diameter, ytre diameter kommer an på veggtykkelse.

Oddvar Demmo skrev:
Etter bildet ser det ut som 3/16 rør med overgang til 3/8 på flex og fatkobling, da er det ikke verre enn å nappe ut røret og kappe det, kanskje 1/4 og se hva som skjer, det verste som kan skje er at du sitter med rørstubber du ikke får brukt, men ta vare på dem, du får bruk for dem til syvende og sist :)
her får du mer av dem http://stores.shop.ebay.co.uk/The-Harmony-Hut__W0QQ_armrsZ1
Rør fx. pex oppgies i ytre diameter, indre diameter kommer an på veggtykkelse
Slanger fx. pvc oppgies i indre diameter, ytre diameter kommer an på veggtykkelse.

Allerede utført! :) Måtte bare finne ut hvordan jeg løsner slanga fra koblingen, he he... Nå håper jeg bare det er tett igjen når jeg tester. Takk for hjelpen!

Tilbake
Topp