Flokkulert Gjærstarter - Hvor klar skal den være?

Thomas Søreide

Norbrygg-medlem
Hei - Har satt min andre gjærstarter og lurer på hvor klar den skal være etter at gjæren har flokkulert...

På min første starter med WLP566 var dette enkelt - Gjæren lå på bunnen og væsken over var meget klar og gjennomsiktig.

Nå - med WLP800 - ligger det et mye tynnere lag med gjær på bunnen og væsken over er delt i to lag. Et lag som er rimelig klart øverst (ca 1 tomme tjukt) og et lag på nærmere 10 cm som er tåkete og ugjennomsiktig.
Denne starteren har stått i kjøleskapet i ca 18-20 timer. Se vedlagt bilde.

Spørsmålet blir da, som i overskriften - hvor klar og gjennomsitig skal starteren være?
Skyldes "tåken" i det tykke laget i væsken at her er masse gjær som ikke har sunket til bunns?
Er 18-20 timer i kjøleskapet ikke nok? Hvis nei - hva pleier å være "nok"?

Ser frem til svar..
 

Vedlegg

  • Gjærstarter.jpg
    Gjærstarter.jpg
    36,1 KB · Sett: 92
Du må vente til den ligger helt nede.
20278ea96967f38c734f6bbb3f69e7d0.jpg


På mitt bilde ser du yey og ney, og det er ikke noe fasit på hvor lang tid det tar. Prøv å sett kjøleskapet kaldere :)

Sent fra min HTC One via Tapatalk
 
Min starter er som regel et sted mellom de to over, men helt tydelig flokkulert med et litt tåkete lag over. Jo lenger du går mot venstre flaske, jo mer celler har du. Det blir en tradeoff mot tiden du har tilgjengelig. Min står som regel i 24-48t på 2-4 grader. Eksempelet til høyre er ubestridelig for lite flokkulert.

Jeg har ved flere anledninger dekantert og pitchet startere som er flokkulert på linje med trådstarter, uten å ha noe problemer med det. Ville vært mer pirkete hvis du skal høste videre på gjæren i mange generasjoner.
Det skal ikke mange kubikkmillimeterne med gjærbunnfall i suspensjon til for å lage den tynne tåka du ser der, så jeg tviler på at du vinner veldig mye på å vente. Det værste som kan skje er at du selekterer på de mest flokkulerende (og minst attuenerende) cellene, og at ølet ditt derfor blir litt mindre utgjæret enn du kunne oppnådd hvis du ventet. Men jeg tror det vil ha lite å si, og ville pitchet etter dekantering.
Mine 0.02 i hvert fall, så er det sikkert mange andre og sterkere meninger.

A
 
Takk for svar så langt - skal måle tempen i det aktuelle kjøleskapet..

@AndyHagen - Den starteren som jeg viser bilde av øverst er ment å bygges videre på - den skal gjennom et step til før den er ferdig for pitching. Tenkte å brygge torsdag..
Slik jeg tolker deg - og med litt kreativitet fra min side - kan jeg dekantere av til jeg har plass til den nye vørteren??
På den måten får jeg med det meste av "tåken" og maksimalt med gjærceller over til neste steg..

Høres det ut som en måte å gå videre på..?
 
Det værste som kan skje er at du selekterer på de mest flokkulerende (og minst attuenerende) cellene, og at ølet ditt derfor blir litt mindre utgjæret enn du kunne oppnådd hvis du ventet.

A

Er det en entydig "anerkjent" sammenheng at gjær som flokkulerer godt er mindre attenuerende enn en som flokkulerer dårlig ?
Jeg tviler ikke, spør bare av nysgjerrighet siden det er nytt for meg
 
Det er iallefall konsensus om det.. All lektyre jeg har lest er at hvis man selekterer bort gjæren som er minst flokkulent, så får man dårligere utgjæring for hver generasjon.
 
Tilbake
Topp