Flow gjennom en platekjøler

Dag

Norbrygg-medlem
Har ingen erfaring med platekjølere, men jeg har planer om å kjøle ned vørter ved å pumpe (Chugger) fra kokekjelen, gjennom en kjøler og tilbake til kokekjelen hvor det lages en whirlpool.
Vil en platekjøler gi for stor motstand slik at det ikke går?
 
Har ingen erfaring med platekjølere, men jeg har planer om å kjøle ned vørter ved å pumpe (Chugger) fra kokekjelen, gjennom en kjøler og tilbake til kokekjelen hvor det lages en whirlpool.
Vil en platekjøler gi for stor motstand slik at det ikke går?

Jeg gjør det med min blichmann therminator og en "speidelpumpe" og det går fint, så chugger burde ikke være noe problem, med forbehold for valg av platekjøler. Dog må du passe på å ikke suge inn noe trub, da går det fort tett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg gjør det med min blichmann therminator og en "speidelpumpe" og det går fint, så chugger burde ikke være noe problem, med forbehold for valg av platekjøler. Dog må du passe på å ikke suge inn noe trub, da går det fort tett.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Du svarer delvis på det jeg søkte opplysning om, Johan. Platekjøleren tåler minimalt med trub, skriver du. Jeg har i alle år brukt blomst i en kokepose til bitterhumle, og trekking av aromahumle. Nå får jeg ikke tak i blomst, ikke de jeg vil ha, iallfall. Og jeg er redd for å ha pellets i en kokepose, jeg antar mye av pelletsen lekker ut i vørteren, og min utmerkede Blichmann Therminator går tett.
Hva gjør dere som har platekjøler? Er det et trick som gjør det mulig å bruke pellets?
 
Man bytter den med motstrømskjøler med grove rør. :)
Hehe… jaaa.,.,. Men det skal bli lite humneblomst på markedet hør jeg pensjonerer herr Blickmann.. Lettvindt og jævl@ effektiv. Jeg justerte oppskrifren nå, tilpasset det jeg fant. Blir jo greit nok det.. Og som vanlig er Humlegården (humle.se) best.
 
Hehe… jaaa.,.,. Men det skal bli lite humneblomst på markedet hør jeg pensjonerer herr Blickmann.. Lettvindt og jævl@ effektiv. Jeg justerte oppskrifren nå, tilpasset det jeg fant. Blir jo greit nok det.. Og som vanlig er Humlegården (humle.se) best.

Du får handle direkte med humle produsentene i USA og importere selv. ;)
 
Tilbake
Topp