Flow på sirkulasjonspumpe

Da skal snart sirkulasjonsutstyret til pers. Er det noen som har formening om hvor mye sirkulasjon det bør være under meskingen av BIAB? Hvor mye bør jeg strupe etter pumpen for å få et fornuftig flow?

 
Vet ikke om det er noen spesielle mål på det. Det viktigste er vel at vannet sirkulerer slik at du får jevn temperatur i hele beholderen og at alt kornet blir vått og at du får vasket med deg sukkeret i vannet.
 
Vet ikke om det er noen spesielle mål på det. Det viktigste er vel at vannet sirkulerer slik at du får jevn temperatur i hele beholderen og at alt kornet blir vått og at du får vasket med deg sukkeret i vannet.
Du har nok rett. Jeg strupet ca halvveis slik at jeg hadde en rolig sirkulasjon. Fikk ikke den helt store spredningen over mesken ved lavt trykk, men fungerer sikkert fint samtidig som jeg røret litt med jevne mellomrom. :)
 
Vil forandre seg etter hvor mye malt du har, og hvilke typer. På hveteøl eller store mørke, vil du se at det er dårligere gjennomstrømning i mesken, da må du strupe mer. Personlig liker jeg best å gjøre en god innmesk, måle jevn temp, så har jeg på lokk og ekstra isolasjon før jeg gjør noe anna en drøy times tid. Siden jeg har mulighet til det, så sirkulerer jeg på utsiden av maltrøret på B80. Da taper jeg 0 grader uansett hvor lenge det står.
 
Det varierer etter mengde korn og korntype i mesken. Det kjipeste er hvis du tar i for hardt, da går det tett. Et triks er å stappe meskespaden ned i maltsengen og kjenne etter for å bekrefte at den er som en slags tykk spaghetti. Er det hardt i bunnen så har du dratt på for mye. Alt ettersom hvor kraftig pumpe du har så kan du lage skikkelig god hardpakket kornmo nederst i kjelen, før du merker at du har dratt på for mye.


Et annet tips med akkurat den armen, er å legge den så den ligger akkurat under overflata av vørteren. Da oksiderer du mindre vørter, og vørteren vil flyte mer jevnt utover hele kjelen.

Hvis du har et nivå-rør på siden av kjelen så kan du også se på dette, om vørter i dette røret blir "sugd", eller om det trekker luftbobler, hvis det gjør noen av delene så har du for høy flow.
 
Tilbake
Topp