Flytende gjær fra White Labs

Erlend H.

Norbrygg-medlem
Skulle ønske noen hadde fortalt meg at slike rør med gjær burde klassifiseres som eksplosivt materiale.

Etter å ha ristet kraftig (det stod på pakken) åpnet jeg røret (forsiktig, stod det på pakken, men det hadde jeg ikke lest på det tidspunktet), med det resultat at sikkert 40% av innholdet endte opp på forskjellige steder på kjøkkenet.

De resterende 60% fikk jeg oppi starteren min på ca 1l vann + 100g maltekstrakt. Så i morges at det hadde startet å gjære, men bør jeg vente noe lengre før jeg brygger? planen var å koke "jomfrubrygget" mitt i ettermiddag, men kan liten gjærmengde forårsake problemer?

Jaja, fruen fikk nyvasket kjøkken ihvertfall :)

Liker ikke pakkene til Wyeast.
En gang klapset jeg for hardt på pakken med samme resultat som erlend71.  :cheeky:
Løsningen er vel å åpne korken litt for så å lukke den før du rister.

Men hva tror dere om den reduserte gjærmengden, hvor fort formerer disse soppene seg?
Kan jeg brygge i ettermiddag eller bør jeg vente?

Erlend

erlend71 skrev:
Men hva tror dere om den reduserte gjærmengden, hvor fort formerer disse soppene seg?
Kan jeg brygge i ettermiddag eller bør jeg vente?

Erlend

Jeg ville ha ventet til i morgen hvis du tilsetter hele starteren. Hvis du har tid/tålmodighet så kan du la den stå til i morgen og så sette den i kjøleskapet over natten. Før du tilsetter gjæren, som forhåpentligvis har bunnfalt og sedimentert seg i bunnen av kolben, så dekanterer du av vørteren over gjæren. :)

Tilbake
Topp