flytte over fra gjærdunk til fat uten å få med for mye grums

Noen som har noen tips angående dette, eg brukte hevert no men eg fikk ved endel rusk selv om eg var veldig forsiktig og ikke stakk heverten i bunnen av fatet eller i toppen.

Finnes det noen siler evt som er bra å bruke til dette?

Tappekran på gjærbøtta er ein fin ting. Monter den et par centimeter over bunnen, så vil den ikkje dra med seg noko særlig. Men det er for øvrig ikkje noko å bekymre seg for. Så lenge fatet står i ro, så vil sedimenta ligge seg fint på bunnen, og kun dei første desilitarane vil vere grumsete.

Jeg starter å tappe midt i bøtta, så tapper jeg så lenge det lar seg gjøre uten å komme for nær bunn og topp. Det hjelper også å ikke få for god fart på tappinga, for da suger den så kraftig at den løfter bunnfall 10cm fra røret på heverten. Jeg bruker 1/2" slange og 12mm kobberrør. Likevel, etter noen dager ligger alt fint i bunnen på fatet og ligger fint der til fatet er tomt, for min del.

Var grusom smak av ølet i dag etter e rista opp all grumset i fatet,men så blei det bedre utpå dagen når det fikk roa seg. Er det gjær rester som gjør denne smaken? Ser det er mye små partikler i øya,regner me den blir bedre når den får roa seg ett par dage

Men finnes det noe filter man kan ha mellom kran og fat? eller mellom hevert og fat. For man får altid med små partikler uansett kor forsiktig man er virker det som

Tror beste mulighet blir å filtrere mellom fat med mottrykk

Sent from my Galaxy Nexus using Tapatalk 2

Tilbake
Topp