Flytte på gjæringsdunk før flasking?

IM

 
Hei, folkens. Jeg har 2 batcher/gjæringsdunker som står og koser seg nå inne på et trangt kjellerrom. Ferdig gjæret og planen er å flaske tidlig til uka. Dette kjellerrommet ble valgt som gjæringsrom pga fin og stabil temperatur uavhengig av vær og temp ute. Men dette rommet egner seg av forskjellige grunner ikke så godt til å stå og flaske i. Det er blant annet veldig dårlig plass.

Spm er derfor:
Hvordan funker det å bære gjæringsdunkene ut i et annet rom før flasking? Regner med at ved å bære dunkene så vil jeg virvle opp en god del av gjærkaken i bunnen. Vanskelig å bære 23 liter ca 10 meter uten at det blir litt skumping og virvling.

Går dette greit, og evt. hvor lenge bør jeg la de stå rolig etter forflytningen før jeg trygt kan begynne å flaske uten å få med for mye grums/gjær?
 
Eg ville stukket over på ein ny dunk. Denne kan du bære inn på eit anna rom og la den få roe seg. Gi gjerne ølet litt rotasjon med ei desinfisert sleiv. Då vil det bunnfallet som følger med over legge seg som ein liten klatt midt i dunken. Har du ikkje fleire dunkar ville eg latt gjærdunken stått nokre timar før flasking.
 
Har bare 2 gjæringsdunker, og begge er fulle med øl  :). Så jeg kan ikke stikke om. Har bare 1 brygg bak meg fra før (dette er brygg 2+3). På det første brukte jeg karboneringsdropsene til Coopers. Planen er å enten gjøre det samme nå, eller å kjøpe en pipette på apoteket, lage sukkerlake og dosere i hver flaske. Men uansett så må tappingen bli fra samme dunk som de står i.

Så utfra hva du sier TerjeR, så burde jeg vel være helt safe dersom jeg bærer de kvelden før slik at de får 12+ timer.

Noen andre bivirkninger som kan følge av dette?
 
det første eg brukar gjere er å bere dunken opp på kjøkkenet og la den stå i ro mens eg finn fram og lagar til resten av utstyret eg treng. Når eg er klar doserer eg med sprøyte først rett mengde sukkerlake pr flaske før eg tappar ølet rett på flaske. Det er uproblematisk lite gjær som blir virvla opp.
 
Ok. Da satser jeg på at dette går helt greit for meg også.

Takk for innspill og råd.
 
Jeg har drevet å spasert opp og ned trapper med gjæringskar til flasking, det har alltid gått helt fint, bortsett fra èn gang da jeg klaska hele bøtta i kjøkkenenken så det skvatt øl overalt. Flaskeølen blir alltid klar og fin likevel etter to uker til karbonering.
 
Et ølmarinert kjøkken er et kjøkken med sjel :). Det store marerittet mitt er å snuble i katta og gå på trynet med hele greia......

Men da er jeg ihvertfall beroliget ifht dette med gjær/grums etter bæring.
 
Tilbake
Topp