Flytting av Corneliusfat

Det blir jo litt bunnfall på fat også...hvis man flytter fatet , blir det grums i ølet ?
Jeg tenkte å trykksette fatet nå, en ukes tid, tappe av et glass før jeg flytter det, vil jeg da unngå bunnfall som virvles opp?
Jeg forsøkte å tvangskarbonere , det tok vel et par uker før ølet klarnet...

Mine fat liker ikke å bli flyttet på. Da blir det grumsete øl. Sikkert noen som er flinkere til å ikke få med så mye i fatene ved tapping, men jeg synes det er vanskelig å unngå.
Tror ikke du får med deg annet enn det som ligger i nærheten av røret ved å tømme ut første glasset. Jeg opplever hvertfall at det er overraskende mye gjær og gugg igjen når fatet blir tomt. Og da tapper jeg klart fint øl helt til det siste glasset, men kun hvis fatet får stå i ro i kjøleskapet.

Erfaringen min er at om du flytter det, og ikke har rista det skikkelig (velta for mye, veldig humpete i bil, malingspannrister e.l.) så klarner det relativt bra etter et par timer i ro igjen. Så, ta med fatet, men kom litt tidlig, så blir det relativt greit med ølet.

Eventuellt, full det over på et annet fat, så det er bare det klare ølet som kommer over. Flytte over noe på en 9 eller 12 liter er jo fint for tur om det var det du tenkte på.

Tilbake
Topp