Før anskaffelse av Speidel

Marius K.

Norbrygg-medlem
Etter å ha anskaffet magnetrører, kjøleskap med temperaturstyring, og til slutt utstyr for å tilsette ren O2, er jeg nå klar for å oppgradere "meskeutstyret" for å få en bedre kontroll med mesketemperatur etc. I den anledning har jeg bestemt meg for å gå til anskaffelse av en Speidel 20. Jeg har lest en del, og sett litt videoer, men det dukker jo stadig opp ting man lurer på. Kanskje noen av dere drevne "Speidel-brukere" kan hjelpe meg med å svare på noe av det jeg lurer på:
  1. Hvor stort kokevolum kan man ha i en Speidel 20 og fortsatt ha en bra rullende kok og god nok avdampning? Hvor høy OG vil man typisk kunne få med 6 kilo malt og opp mot fult kokevolum?
  2. Hva ligger typisk meskeutbytte på i en Speidel 20 uten å røre i mesken underveis, og med et øl med en OG rundt 1,055?
  3. Hvordan tenker man i forhold til beregning av meskevann/skyllevann ved bruk av en Speidel 20? La oss si jeg brygger 22 liters batcher (22 liter etter kokeslutt), og koker i 90 minutter med 10 % avdampning (har også tatt hensyn til at vørteren krymper ca. 4 % når den blir kjølt ned til 20 grader). Da vil jeg starte med snaue 27 liter vørter hver gang ved kokestart. Bruker dere et fast antall liter vann til mesking uansett antall kilo malt, og skyller til ønsket kokevolum, her 27 liter? Eller bruker dere et fast antall liter vann per kilo malt, og skyller med resten til ønsket kokevolum?
  4. Er det noe spesielt tilleggsutstyr utover selve Speidelen som er et «must have»?
  5. Jeg har forstått det slik at krana bør byttes. Har noen en link til en knall kran man bør bytte til?
 
Hei og gratulerer med beslutningen!

Har selv en Speidel 20 og har gjort meg noen erfaringer i det halvannet året jeg har brygget. Mitt første tips er å anskaffe deg en bryggekalkulator. bruker selv Beersmith 2 og den har jeg stilt inn på 60 % effektivitet, det gir meg stålkontroll på mine oppskrifter. Dette varierer nok litt fra brygger til brygger, prøv deg frem så ser du raskt hvor din effektivitet havner. For å ta spørsmålene dine:

1. Jeg starter som regel med 27 liter til mesk for 6 kilo malt. Deretter skyller jeg med 6 liter vann og lander på rundt 25 liter mesk. Denne får en fin kok uten problemer, husk å sette termostaten på 102 slik at den koker hele veien (kan være overtro).
2. Som sagt, jeg ligger rundt 60 - 65 % i Beersmith.
3. Jeg kjører som regel et standardoppsett med 27 , som jeg regulerer styrke med maltekstrakt. Vet at noen rynker på nesen over å tilsette DME, men jeg har enda til gode å høre at noen har smakt forskjell på mine brygg med eller uten. Jeg begynner som regel med 27 liter, skyller og koker. Hvis jeg ønsker et veldig sterkt øl uten DME hender det at jeg dropper skyllingen. Det blir liggende en del trubb i bunn, så det er sjelden jeg kan hente ut mer enn 19 - 20 liter. Det hjelper om du lar den stå en time etter nedkjøling, jeg kjører som regel pumpe under selve kjølingen så det blir litt uklar vørter hvis du tapper det med en gang.
4. Ser ut til at du har sikret deg det meste på forhånd. Jeg hadde en hatt til min Speidel, den ga en litt kraftigere kok, uten at det var noe jeg kunne smake meg frem til forskjell på. Ettersom den medførte et helvetes mengde skum under kokingen, som tøt ut toppen, fant jeg like greit ut at jeg kunne droppe den.
5. Jeg har ikke hatt noen som helst problemer med kranen, den fungerer akkurat slik den er ment å gjøre. Klart, andre kraner renner kjappere, om det er et mål.

Alt i alt, er veldig glad i min Speidel. Lykke til med innkjøp og bruk. Noter ned alt du gjør, du vil snart oppdage hvordan du kan tweake den slik du vil ha den.
 
Enig ang. kran til Speidel som 'alle' sier må byttes, jeg har heller ikke hatt noen problem med min. Fordelen med en liten kran er at du er sikker på at den blir gjennomvarm under kokeperioden og at den derfor blir sterilisert.
 
Jeg hadde en hatt til min Speidel, den ga en litt kraftigere kok, uten at det var noe jeg kunne smake meg frem til forskjell på. Ettersom den medførte et helvetes mengde skum under kokingen, som tøt ut toppen, fant jeg like greit ut at jeg kunne droppe den.
Én bitteliten dråpe med defoamer når du ser skummet begynner å krype oppover, tar seg av det problemet.


Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
På temaet defoamer: vil ikke det gi mindre skum på ferdig produkt? Grunnen til spørsmålet er at jeg pleide å bruke håndvisp for å få oksygen inn i vørteren. Etter å ha sluttet med det, har jeg fått mye bedre skum på mine øl. Tenkte derfor det kanskje kunne være noe det samme med defoamer...
 
Har ikke merket noe forskjell etter at jeg begynte med det. Bruker det både i starter og under oppkok av vørter. En dråpe er nok hver gang.

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk
 
Hei og gratulerer med beslutningen!

Har selv en Speidel 20 og har gjort meg noen erfaringer i det halvannet året jeg har brygget. Mitt første tips er å anskaffe deg en bryggekalkulator. bruker selv Beersmith 2 og den har jeg stilt inn på 60 % effektivitet, det gir meg stålkontroll på mine oppskrifter. Dette varierer nok litt fra brygger til brygger, prøv deg frem så ser du raskt hvor din effektivitet havner. For å ta spørsmålene dine:

1. Jeg starter som regel med 27 liter til mesk for 6 kilo malt. Deretter skyller jeg med 6 liter vann og lander på rundt 25 liter mesk. Denne får en fin kok uten problemer, husk å sette termostaten på 102 slik at den koker hele veien (kan være overtro).
2. Som sagt, jeg ligger rundt 60 - 65 % i Beersmith.
3. Jeg kjører som regel et standardoppsett med 27 , som jeg regulerer styrke med maltekstrakt. Vet at noen rynker på nesen over å tilsette DME, men jeg har enda til gode å høre at noen har smakt forskjell på mine brygg med eller uten. Jeg begynner som regel med 27 liter, skyller og koker. Hvis jeg ønsker et veldig sterkt øl uten DME hender det at jeg dropper skyllingen. Det blir liggende en del trubb i bunn, så det er sjelden jeg kan hente ut mer enn 19 - 20 liter. Det hjelper om du lar den stå en time etter nedkjøling, jeg kjører som regel pumpe under selve kjølingen så det blir litt uklar vørter hvis du tapper det med en gang.
4. Ser ut til at du har sikret deg det meste på forhånd. Jeg hadde en hatt til min Speidel, den ga en litt kraftigere kok, uten at det var noe jeg kunne smake meg frem til forskjell på. Ettersom den medførte et helvetes mengde skum under kokingen, som tøt ut toppen, fant jeg like greit ut at jeg kunne droppe den.
5. Jeg har ikke hatt noen som helst problemer med kranen, den fungerer akkurat slik den er ment å gjøre. Klart, andre kraner renner kjappere, om det er et mål.

Alt i alt, er veldig glad i min Speidel. Lykke til med innkjøp og bruk. Noter ned alt du gjør, du vil snart oppdage hvordan du kan tweake den slik du vil ha den.

Takk for at du deler erfaringene dine :)

Den største "ulempen" ved å bytte bryggesystem er at man begynner helt på bar bakke igjen med tanke på å kjenne systemet og hvilket meskeutbytte man vil få. Når jeg nå brygger BIAB klarer jeg stort sett hver gang å styre inn på ønsket OG, så det blir spennende å se hvordan dette går når jeg får Speidelen i hus :) Erfarer dere med speidel store variasjoner i meskeutbytte avhengig av hvor mye malt man bruker?
 
Etter å ha anskaffet magnetrører, kjøleskap med temperaturstyring, og til slutt utstyr for å tilsette ren O2, er jeg nå klar for å oppgradere "meskeutstyret" for å få en bedre kontroll med mesketemperatur etc. I den anledning har jeg bestemt meg for å gå til anskaffelse av en Speidel 20. Jeg har lest en del, og sett litt videoer, men det dukker jo stadig opp ting man lurer på. Kanskje noen av dere drevne "Speidel-brukere" kan hjelpe meg med å svare på noe av det jeg lurer på:
  1. Hvor stort kokevolum kan man ha i en Speidel 20 og fortsatt ha en bra rullende kok og god nok avdampning? Hvor høy OG vil man typisk kunne få med 6 kilo malt og opp mot fult kokevolum?
  2. Hva ligger typisk meskeutbytte på i en Speidel 20 uten å røre i mesken underveis, og med et øl med en OG rundt 1,055?
  3. Hvordan tenker man i forhold til beregning av meskevann/skyllevann ved bruk av en Speidel 20? La oss si jeg brygger 22 liters batcher (22 liter etter kokeslutt), og koker i 90 minutter med 10 % avdampning (har også tatt hensyn til at vørteren krymper ca. 4 % når den blir kjølt ned til 20 grader). Da vil jeg starte med snaue 27 liter vørter hver gang ved kokestart. Bruker dere et fast antall liter vann til mesking uansett antall kilo malt, og skyller til ønsket kokevolum, her 27 liter? Eller bruker dere et fast antall liter vann per kilo malt, og skyller med resten til ønsket kokevolum?
  4. Er det noe spesielt tilleggsutstyr utover selve Speidelen som er et «must have»?
  5. Jeg har forstått det slik at krana bør byttes. Har noen en link til en knall kran man bør bytte til?

Hvorfor valgte du 20L over 50L?
 
Hvorfor valgte du 20L over 50L?

Jeg vurderte Speidel 50, men falt ned på 20 literen av flere grunner. En Speidel 50 krever to personer om man skal brygge, da maltrørert blir veldig tungt om det er makset ut. Jeg brygger stort sett alene. Man kunne selvsagt løst det med en vinsj av noe slag, men litt lite sugen på å smelle opp det i taket i min borettslagsleilighet :p Jeg har ikke plass til gjæringsskap som rommer to 30 liters kar, så det ville innebært dårligere temperaturstyring på gjæringen. Samtidig drikker jeg ikke så mye at jeg klarer å kvitte meg med 50 liter øl om jeg skal fortsette å brygge like ofte som i dag. For mitt, og mine venners konsum, er 20 liter mer enn nok om gangen. Speidel står seg jo også ganske godt i verdi, så om man skulle ha behov for oppgradering er det ikke helt krise økonomisk.
 
Jeg vurderte Speidel 50, men falt ned på 20 literen av flere grunner. En Speidel 50 krever to personer om man skal brygge, da maltrørert blir veldig tungt om det er makset ut. Jeg brygger stort sett alene. Man kunne selvsagt løst det med en vinsj av noe slag, men litt lite sugen på å smelle opp det i taket i min borettslagsleilighet :p Jeg har ikke plass til gjæringsskap som rommer to 30 liters kar, så det ville innebært dårligere temperaturstyring på gjæringen. Samtidig drikker jeg ikke så mye at jeg klarer å kvitte meg med 50 liter øl om jeg skal fortsette å brygge like ofte som i dag. For mitt, og mine venners konsum, er 20 liter mer enn nok om gangen. Speidel står seg jo også ganske godt i verdi, så om man skulle ha behov for oppgradering er det ikke helt krise økonomisk.

Alle gode poeng. Takk for det, vurderer selv Speidel og siklet mest etter 50L når man først skal ut med så mye penger, men var ikke klar over at det var såppas vanskelig å få opp røret.
 
Vel, tror det er blitt til en vandrehistorie at det er så tungt. Sist brygget jeg med 13,5 kilo malt, og klarte fint å løfte det opp med en hånd, og sette dit bøylen med den andre hånden. Stå på en kjøkkenstol når jeg løfter.
 
Vel, tror det er blitt til en vandrehistorie at det er så tungt. Sist brygget jeg med 13,5 kilo malt, og klarte fint å løfte det opp med en hånd, og sette dit bøylen med den andre hånden. Stå på en kjøkkenstol når jeg løfter.

Det er forsåvidt grei info :)

For min del veier nok de andre argumentene jeg har listet opp så tungt at det likevel blir en 20 liter. Hadde jeg hatt en 50 liter hadde jeg nok endt opp med kort maltrør og 20 liters batcher 9 av 10 ganger uansett :)
 
Hadde jeg hatt en 50 liter hadde jeg nok endt opp med kort maltrør

Når jeg kjøpte en 50L tenkte jeg at det første jeg måtte supplere med var et kort maltrør for å brygge mindre batcher innimellom. Har hittil ikke savnet det, og tror ikke jeg kommer til å gjøre det heller. Det må i tilfelle være om jeg skal brygge noe veldig sært en gang, men hey... bedre med 50 liter sært brygg enn 20 liter, så jeg tror egentlig ikke savnet blir så stort da heller.
 
Da kan vel nesten tråden oppdateres til "etter anskaffelse av speidel"! :) Da var den i hus, og gøy er det!

Jeg har ikke brygget på den enda, men har jo selvsagt begynt å klå litt på den. En ting jeg la merke til var at maltrøret ikke står 100 % stødig i speidelen før jeg legger på den stangen over og strammer mutteren. Før det så kan jeg gynge litt lett på den, akkurat som om at bunnen på speidelen ikke er 100 % i vater. Noen andre som også erfarer dette, eller har jeg fått en utenom normalen?
 
Det viktige er vel at den fungerer når du skrur maltrøret fast. Bunn og vegger er ikkje allverdens tjukke - men tjukke nok.
 
Det viktige er vel at den fungerer når du skrur maltrøret fast. Bunn og vegger er ikkje allverdens tjukke - men tjukke nok.

Testet ved å kjøre med vann. Den pumper vannet fint gjennom maltrøret og over kanten, men jeg opplever at det renner noe ujevnt over. Gulvet mitt er nok ikke 100 % jevnt, så er nok det som er synderen, men det er kanskje ikke så kritisk om det ikke flyter over 100 % jevnt under mesking?
 
Jeg vurderte Speidel 50, men falt ned på 20 literen av flere grunner. En Speidel 50 krever to personer om man skal brygge, da maltrørert blir veldig tungt om det er makset ut. Jeg brygger stort sett alene. Man kunne selvsagt løst det med en vinsj av noe slag, men litt lite sugen på å smelle opp det i taket i min borettslagsleilighet :p Jeg har ikke plass til gjæringsskap som rommer to 30 liters kar, så det ville innebært dårligere temperaturstyring på gjæringen. Samtidig drikker jeg ikke så mye at jeg klarer å kvitte meg med 50 liter øl om jeg skal fortsette å brygge like ofte som i dag. For mitt, og mine venners konsum, er 20 liter mer enn nok om gangen. Speidel står seg jo også ganske godt i verdi, så om man skulle ha behov for oppgradering er det ikke helt krise økonomisk.
Det er overhodet ikke noe problem å løfte ut maltrøret alene på en speidel50, så det er ikke noe argument synes nå jeg.
Når du skal løfte opp maltrøret, blir det et vakuum under det, og det er bortimot likt på Speidel 20 og 50. Jeg hadde ihvertfall kommet til å angre som en hund om jeg hadde gått for 20litern. Bedre med en 50liter og et ekstra 20liter rør da. Så får du i både pose og sekk
 
Tillater meg å komme med mine erfaringer.

  1. Hvor stort kokevolum kan man ha i en Speidel 20 og fortsatt ha en bra rullende kok og god nok avdampning? Hvor høy OG vil man typisk kunne få med 6 kilo malt og opp mot fult kokevolum?
Tror du teoretisk kan fylle den opp til kanten og få bra nok koking. Vil fraråde å bruke 6kg malt. Pumpa sliter og effektiviteten blir markant dårligere. Optimal mengde malt på 20 litern ser ut til å være 5.2kg.

2. Hva ligger typisk meskeutbytte på i en Speidel 20 uten å røre i mesken underveis, og med et øl med en OG rundt 1,055?

Etter mye prøving og feiling har jeg funnet ut at røring i mesken underveis gjør lite nytte. Den mest effektive metoden ser ut til å være litt røring i mesken etter endt meskeprogram før skylling. Deretter skyller jeg ovenfra og ned med 1 liter av gangen, relativt sakte. Prøver å treffe hele maltsengens diameter. Skyller med 1o liter 80*C vann når jeg bruker 5.2 kg malt, target OG 1.050. Stabil effektivitet på ca. 88%. Justerer koketid ift. ønsket OG. Sitter da igjen med ca. 26 liter i gjæringskaret og 2-3 liter til trub i speidelen. Ikke følg instruksjonsvideoen til Speidel. Da kaster man bare vekk mye som kunne vært øl.

3. Hvordan tenker man i forhold til beregning av meskevann/skyllevann ved bruk av en Speidel 20? La oss si jeg brygger 22 liters batcher (22 liter etter kokeslutt), og koker i 90 minutter med 10 % avdampning (har også tatt hensyn til at vørteren krymper ca. 4 % når den blir kjølt ned til 20 grader). Da vil jeg starte med snaue 27 liter vørter hver gang ved kokestart. Bruker dere et fast antall liter vann til mesking uansett antall kilo malt, og skyller til ønsket kokevolum, her 27 liter? Eller bruker dere et fast antall liter vann per kilo malt, og skyller med resten til ønsket kokevolum?

- Jeg satser på batcher rundt 25-26 liter for å utnytte hele kapasiteten på maskina. Juster skyllevolum etter eget ønske. Mine tall: 5,2kg malt, fyller opp meskevann til øverste rille på stanga, skyller med 10 liter 80*C vann, får pre-boil gravity på 1.045. OG blir da ca. 1.050 ved 90 min kok. Justerer med DME om nødvendig. (Se ellers svar over)

4. Er det noe spesielt tilleggsutstyr utover selve Speidelen som er et «must have»?

- En god mash-paddle
- En god ventilator/ utluftingsmulighet
- En kjøkken-timer for å vite når man skal tilsette humle (Gjelder kanskje ikke på nye generasjon speidler som har dette programmert inn)
- Et gjæringskar eller lignende for å sette maltrøret oppi når du løfter det ut

5. Jeg har forstått det slik at krana bør byttes. Har noen en link til en knall kran man bør bytte til?

- Bytt skiten. Den som følger med er søppel. Tetter seg og vrir seg før eller siden. Den står og pisser LENGE før Speidelen endelig har tømt seg, og får du et humleflak eller to i denne krana banner du høyt. Anbefaler varmt denne http://shop.petit-agentur.no/products/speidel-kulekran-1-i-rustfritt-stl
 
Tror du teoretisk kan fylle den opp til kanten og få bra nok koking. Vil fraråde å bruke 6kg malt. Pumpa sliter og effektiviteten blir markant dårligere. Optimal mengde malt på 20 litern ser ut til å være 5.2kg.
Har ikke like lang erfaring som deg Erlendso, men 6 kilo malt virker relativt problemfritt hos meg. Har eksperimentert litt med å tyne systemet, og jeg har brygget konsekvent med 6 kilo de siste X antall batchene og snitter på 85% meskeutbytte, hvilket faktisk er ørlite høyere enn før. Det skal sies at jeg rører 1 eller 2 ganger i løpet av meskingen, og har gjort det en stund, så neste prosjekt blir å kutte ut denne og se om utbyttet endrer seg nevneverdig.

For øvrig ligger avkoket mitt på i overkant av 1 poeng per 10 minutter, så ved 90 minutters kok beregner jeg 10 opp fra pre-boil... det er ganske stor forskjell på fra deg av en eller annen grunn?
 
Har ikke like lang erfaring som deg Erlendso, men 6 kilo malt virker relativt problemfritt hos meg. Har eksperimentert litt med å tyne systemet, og jeg har brygget konsekvent med 6 kilo de siste X antall batchene og snitter på 85% meskeutbytte, hvilket faktisk er ørlite høyere enn før. Det skal sies at jeg rører 1 eller 2 ganger i løpet av meskingen, og har gjort det en stund, så neste prosjekt blir å kutte ut denne og se om utbyttet endrer seg nevneverdig.

For øvrig ligger avkoket mitt på i overkant av 1 poeng per 10 minutter, så ved 90 minutters kok beregner jeg 10 opp fra pre-boil... det er ganske stor forskjell på fra deg av en eller annen grunn?

Ikke umulig at forklaringen ligger i pumpen. Jeg har første-generasjons speidel. Pumpene på dagens modell virker mer solide.

Når det gjelder avkok; Jeg ble litt i tvil selv. Mulig jeg får ca. 5 opp ved 60 min kok. Jeg koker som regel 60 min når jeg bruker pale-ale malt og 90 min når jeg bruker pilsnermalt.

Men uansett, et sted mellom 5 og 10 opp er en grei indikator.
 
Tilbake
Topp