For høg FG på brown ale

pga at termometeret mitt har vist 2-3 grader for lite har eg enda opp med eit altfor søt brown ale. Den vart meiska ved 69-70 grader istaden for 66-67 grader. OG 58 og FG ca 25. Tenkte å brygge samme øla men å meiske den ved 62 grader for å få max utgjæring og så blande 50-50 før tapping. Håpar då å få eit øl med 15-16 øchslegrader eller rundt om der. Er det nokon som har erfaring med dette?
 
Jepp, har gjort dette før ;). Jeg hadde samme problem og laget en batch til med lav mesketemperatur, ca som du indikerer. Men jeg ville ikke gått lavere enn 62 gr, heller opp til 63 ºC For å ytterligere gjøre blandingsbatchen mindre søt, så kunne du minske mengden med kristallmalt og evt andre maltsorter som gir sukkertyper med lav forgjæringsgrad.

Dersom du bruker fat så kan du tappe din første batch opp i fatene sånn opptil 50%, og senere tappe blandingsbatchen oppi disse halvfulle fatene. Kjekt å passe på at det ikke kommer med luft da.  :brygging:
 
Bra å høyre, takk skal du ha!

Forøvrig har eg 50 l saison med samme problemet (FG 20). Den fekk ein pose med Brettanomyces lambicus å kose seg med, skal bli artig å smake den til sommaren.
 
Hvilken gjær brukte du? Jeg hadde samme problem med juleølet mitt. Brukte Wyeast 1968 til primærgjæringen, men pga. for høy mesketemperatur endte jeg med for høy FG. Tilsatte en fersk pakke 1056 og fikk presset den ned noen grader (fra 29 til 22, så vidt jeg husker). Hvis du brukte en gjær med litt lav utgjæring til å begynne med, kan du jo prøve 1056 eller 1028, som vel begge skal gi god utgjæring. Eventuelt Nottingham-tørrgjær.

Gahr
 
Noen hjemmebryggere velger å tilsette amylase-enzymer. Men jeg regner med at det bare hjelper for batcher der det er stivelse igjen som ikke er konvertert under meskingen. Eller så vil de muligens også spalte visse sammensatte sukkertyper, det har jeg ikke prøvd. Faren er da at du kan ende opp med øl som har for lite sødme igjen...
 
Dersom du bruker analog termometer som er fylt med farget alkohol, så er dette kanskje et brukbart tips.  ;)
 
Eg brukte Checktemp laboratorietermometer kjøpt på KTP Naturfag. Har vore stabilt i fleire år, men no er det litt usikkert.
 
Noget rigtigt skid, med andre ord. Da er vel "utvanning" med annet øl en god løsning. Jeg mesker nå det meste på 65 C, etter tidligere å ha brukt 67-68 C på de fleste øl. Bruker et digitaltermometer fra Petit som viser 0,8 C i isvann og like over 100 C i kokende vann når jeg stikker "pinnen" halvveis nedi. Vet ikke hvor nøyaktig det egentlig er, men det ser ut til å duge. Før har jeg brukt glasstermometre, og de har variert noe voldsomt... Ganske irriterende med slike ting.

Gahr
 
No smakar eg på blandingsøla mine og resultatet vart tilfredsstillande. Den nye brown ale som eg meiska ved 63 grader C fekk FG 11 slik at blandingsølet fekk FG 17 (OG 59), og det er høveleg til sauderibba.

Ein del vart blanda med 20% litt for søt og for lite bitter imperial stout og resultatet vart ein utsøkt old ale på ca 7,5%.

Skål!
 
Ser fram til å smake. Interessant prinsipp du opererer etter for tiden; Brygge flere øl med kvalitetsfeil for så å blande dem til gode! Var imp. stouten den med brettanomyces?

Gahr
 
Ja, med Brettanomyces clausenii. Har berre stått med den i 3 mnd, men har allereie utvikla eit litt vinøst, nesten litt syrlig preg. Vil nok utvikle seg litt vidare.
 
Mener det er samme type brett som brukes i Harvey's A. Le Coq Imperial Double Extra Stout. Fantastisk øl! Drakk en flaske årgang 2001 for en drøy måned siden. Nydelig, utrolig komplekst øl. Lær, kaffe, lakris, syrlig preg somm minnet litt om belgisk oud briun/flamsk red ale. Har man sjansen til å få fatt i dette ølet bør man definitivt slå til. Hvis stouten er for søt, vil den nok bli mer balansert etterhvert som brett-en får jobbe. Hvor fikk du clausenii-strainen fra? WhiteLabs?

Gahr
 
Tilbake
Topp