For høy FG på IPA.

Pål

 
Hei igjen!

Jeg og mine to medbryggere brygget en IPA for fire uker siden nå. Oppskrifta var som følger:

92% Pale malt
5% Crystal malt
3% Amber malt
Humle: Centennial og cascade.
Gjær: Wyeast American ale II
Mesket på ca. 66C.

Vi hadde mye høyre ubytte enn vi hadde regna med og OG havnet på 1084.
I løpet av to uker gjæret det ned til ca. 1030, så vi ga det en uke til før omstikking. Jeg stakk om og tørrhumlet for nesten en uke siden nå, og da var SG 1028, så lite hadde skjedd den siste uka.
Jeg tenkte omstikkinga ville få i gang gjæren igjen, men hva om dette ikke har skjedd?

Bør vi da tilsette ny gjær? Har ikke mulighet til å sjekke hva SG ligger på nå.

Årsakene til såpass dårlig utgjæring kan vel være flere? Jeg vet temperaturen falt en del etter første uka, og i følge mr. malty pitcha vi vel litt for lite gjær.
 
For lite gjær, for lite lufting av vørter, for høy mesketemperatur, for lav gjæringstemperatur, for tidlig omstikking; alt kan spille inn på utgjæringen. Siden OG-en var høy, trengs ekstra mye gjær, og gjæren blir utsatt for stress i en så kraftig vørter. Tipper gjærmengde og lufting kan være årsaker.

Du kan pitche ny gjær, men da gir det best effekt om du lager en starter, og pitcer den når gjæren er på sitt mest aktive. Hvis ikke kan gjæren få "sjokk" av å bli helt rett oppi et øl som allerede inneholder store mengder alkohol.
 
Hvis vi skal tilsette mer gjær vil vi bruke tørrgjær, nottingham. Er det fortsatt hensiktsmessig å lage en starter?
 
Ja, faktisk. For tørrgjær er temmelig følsom for å bli slengt inn i en væske der den blir utsatt for osmotisk trykk. Hydrater gjæren, lag en starter slik at den gradvis blir belastet med først sukker og så alkohol rundt seg, og så tilsett den til brygget. Slenger du tørrgjæren rett i dunken så vil en stor andel av gjæren bare dø før det rekker å begynne å leve, for å si det slik. Det er akkurat som å legge seg i et litt for varmt badekar: tåen først og ikke -plask- :D.
 
Dere KAN jo også vurdere å la ølet være som det er. Med en OG på 1084, ville i hvert fall jeg vært godt fornøyd med en FG på 1030 og SG på 1028. Synes den gjæra har gjort en kjempejobb, jeg.  :clap:

Selvfølgelig er det mulig å få tyna ut ennå mer, for eksempel ser jeg at Gahr fikk et brygg på 1085 ned til 1024 ved hjelp av en liter London ESB-gjær.
Så det er sikkert mulig - men er det verd risken og bryderiet i deres tilfelle? Har dere smakt på ølet? Er det virkelig så altfor søtt?

Dette må jo selvsagt bli deres vurdering, men personlig tror jeg nok jeg bare ville latt ølet være som det er og tappet det. Jeg er i hvert fall mye mer engstelig for infeksjoner enn for littegrann søtsmak.  ;D
 
Hvor mye gjær brukte dere i ølet? Og hvordan luftet dere vørteren? I imperial stouten min (som jeg antar dere refererer til), har jeg nok egentlig mesket på en litt lavere temperatur enn det som står i oppskriften, noe som har bidratt til grei utgjæring. Likevel er ikke en FG på 24 særlig lavt med 84 i OG. Men American Ale II bør kunne gjære lenger ut enn den har gjort i deres tilfelle, i alle fall om mesketemperaturen stemmer. Men det er en høyflokkulent gjær, så om omgivelsene ikke er helt i dens smak, så kan den nok felle ut litt tidlig. I en dobbel ipa (som dette vel må kunne kalles, OG tatt i betraktning), ville jeg definitivt prøvd å tilsette mer gjær for å presse FG noe ned. Men bevares, det kan jo absolutt være at ølet likevel smaker godt! Og det er i alle tilfeller det viktigste. Vi henger oss nok ofte unødig opp i det tekniske, siden vel de fleste hjemmebryggere streber etter mest mulig kontroll over prosessen sin (jeg gjør det i alle fall!).
 
Takk for alle svar!

Vi brukte en pakke am. ale II i en starter på rundt fire liter. Etter koking så satt vi vel igjen med rundt 35 liter vørter, vi starta med nærmere 50, den humla sugde opp mye!
Lufting gjorde vi ved å plaske godt med det under tapping over til gjæringsbøtta, og risting etterpå. Mulig vi burde ha rista litt mer, dette kan vel nesten ikke overdrives?

Vi har litt lyst til å få ølet på flasker nå, så det er mulig vi bare kjører på uten noe mer gjær om det smaker godt. Så får man heller ta lærdom og brygge en bedre dobbel ipa neste gang!
 
Det går sikkert fint å tappe ølet, men for sikkerhets skyld trenger dere jo ikke overdrive primingsukkeret... Har du forresten kalibrert termometeret? Det er sikkert lurt.

Ang. lufting, så er det vanskelig å overdrive når man ikke bruker ren oksygen.

Har du målt SG siden du stakk om for å tørrhumle? Du skal ikke se bort ifra at det har gjæret ned noen hakk i løpet av de dagene du har hatt det stående. Ellers kan det være lurt å hvirvle opp gjæren i bunnen av gjærkaret hvis man får for dårlig utgjæring. Noen ganger begynner det å gjære litt igjen (men ikke alltid). Om den dårlige utgjæringen skyldes for høy reell mesketemperatur, vil det ikke ha noen effekt. (Men det er jo litt seint å komme med et slikt tips nå, uansett.)
 
Tilbake
Topp