For høy FG?

Håkon Bugge

Norbrygg-medlem
Jeg har satt en Blonde Ale (Gahr Edition). OG på 50. Har stått i ca. 15 - 16 grd i 15 dager. Tenkte jeg skulle flaske i dag. men så målte jeg, og fikk FG på 18. Gjæren er WLP 001. Oppskriften sier 16-20 grd i 14 dager.

Bør jeg flytte den til et rom hvor jeg har ca 22 grd og vente en uke til?

Litt uklart for meg om "risting" er et klokt valg.
 
Se etter bobler,  bruk øyne og se om gjæringen er ferdig. Skulle tru det er trygt å flaske om en er sikker på at gjæring er over.
 
Håkon Bugge skrev:
Jeg har satt en Blonde Ale (Gahr Edition). OG på 50. Har stått i ca. 15 - 16 grd i 15 dager. Tenkte jeg skulle flaske i dag. men så målte jeg, og fikk FG på 18. Gjæren er WLP 001. Oppskriften sier 16-20 grd i 14 dager.

Bør jeg flytte den til et rom hvor jeg har ca 22 grd og vente en uke til?

Litt uklart for meg om "risting" er et klokt valg.

Ikke rist det. Rugg heller forsiktig på dunken hvis du vil ha gjær i suspensjon igjen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Ikke rist det. Rugg heller forsiktig på dunken hvis du vil ha gjær i suspensjon igjen.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
En kjapp tilbakemelding. Jeg rugget forsiktig, flyttet dunken til 21-22 grd. og ventet 5 dager (totalt 18 dager i gjæringskaret) før jeg tappet. FG sank til 14.

Etter 14 dager på flaske smakte jeg på det; lyst, lett øl, uten noe usmak av noe slag. Vet ikke helt hva det bør sammelignes med.
 
Tilbake
Topp