For Høy FG

Marius Trones

Norbrygg-medlem
Hei

Eg har rett og slett dummet meg ut og brukt for lite gjær på juleølet mitt. Eg laget ølsettet Vestbrygg Mild Jul 4%. Eg brukte 1 pose færsk gjær WLP002 trur eg den heter. Men i kampens hete så glemte eg å lage starter eller rehydrerte gjæren noe særli, men eg ristet dunken bra.

Etter over 2 uker med gjæring (18 grader i kjøleskap med temp vakt) så har FG blitt målt over 3 dager på 1.020. Det virker som gjæringa har stoppet. Den første uka så var det bra med aktivitet i gjæringsdunken men etter diacetylresten så roet den seg ned.

Etter å ha prøvd å lese meg til løsninger så har eg også prøvd med å tilsette 150g maltekstrakt kokt i 2 dl vann med gjærnæring. Har økt temp i gjæringsdunk til 22 grader også. Men sjølv etter alt dette virket det ikkje som om eg får mer en 2.9 % juleøl iår dersom det ikkje er noen andre tips dere kan gi meg?

Marius
 
Lag en liten starter med en pose 05 eller Nottingham el.lgn., og hiv den oppi idet den gjærer på det heftigste.

Hvis du har noe annet gående, kan du jo stikke om, og hive gjærkaka - eller en bit av den - oppi, hvis det ikke er et veldig annerledes øl.

Leste forresten det du skreiv, feil først; jeg syntes du påsto at du hadde brukt for lite øl på juletreet ditt. Det syntes jeg virket lovende:p.

Tror jeg bør gå og legge meg;).
 
Sist redigert:
..... men etter diacetylresten så roet den seg ned.

Marius

Hvilken temperatur hadde du her? Er vel ikke nødvendig på en ale?

Prøve å la den gjære ferdig på samme temperatur? Eventuelt bare å vente til gjæra får summet seg litt?

Edit: Hva var OG?, og mesketemperatur?
 
Hvilken temperatur hadde du her? Er vel ikke nødvendig på en ale?

Prøve å la den gjære ferdig på samme temperatur? Eventuelt bare å vente til gjæra får summet seg litt?

21-22 grader i 2 dager. Forstått det slik at det ikkje er nødvendig men ikkje tar skade av det.???
 
Sett opp temperaturen til 21-22 og la det gå et par dager. Skjer ingenting som ødelegger ølet om du gjør det.
Et lite tips til neste brygg: Ikke gjør ting som ikke er nødvendige.
 
Du får et fyldigere og søtere øl med ca 2,7% alkohol i forhold til oppskriftens 4,1 %. Om det blir for søtt vet jeg ingenting om...
 
Gjæren må jo uansett få tid til å rydde opp etter seg etter at hovedfermenteringen er over, så om en kaller det diacetylrest eller ikke, spiller vel mindre rolle. Jeg lar det helst gå tre uker før jeg flasker, og mener avgjort at det sørger for et bedre øl.
 
Gjæren må jo uansett få tid til å rydde opp etter seg etter at hovedfermenteringen er over, så om en kaller det diacetylrest eller ikke, spiller vel mindre rolle. Jeg lar det helst gå tre uker før jeg flasker, og mener avgjort at det sørger for et bedre øl.
Klart, men hever du temperaturen? Ale-gjær kan vel bare stå på 19- ish til den er ferdig?'
Årsaken til spørsmålet mitt er at tempen heves til 22 og så senkes til 19 igjen....ikke sikkert gjæren syns det var ok.
Anbefalte derfor å heve temperaturen til 21-22 igjen og se hva som skjer.
Har liten tro på at gjæren er død, ligger nok å venter på bedre tider.....
 
Nja - gjæren vil helst, i likhet med andre aktører innenfor næringslivet, ha stabilitet og forutsigbarhet. Men det er vel viktigst under hovedfermenteringen? Jeg trodde ikke det gjorde så mye om det varierte litt seinere, så lenge en bare unngår brå og store svingninger.
 
Problemet ligger ikkje i alt for lite gjær da? Dersom det er problemet vil den i det hele klare å fullføre jobben om eg gir den tid? Brygget har stått på 22+ grader i snart 3 dager no og ser ikkje ut til å ha gjort mer enn å spise opp maltekstrakten eg tilsatte. Hva skjer med gjæren om det blir for varmt? Har den hatt det for varmt? (Problemet mitt er å holde jevn høy temperatur) Det sto 18-20 grader så hovedgjæringa foregikk på 18 grader.

Noken som har erfaring med WLP002? Ifjor laget eg samme ølsettet men den gang brukte eg safale-05 og kun rehydrering. Kjørte samme processen men den klarte fint diacetylresten. (virker som det er like mange meininger som bryggere når det kommer til denne)
 
Sist redigert:
Vel, du skriver ingenting om OG eller mesketemperatur så det blir litt vanskelig å gjette :)

Men viss jeg anntar du fikk ca 1.041 i OG vil du havne på ca 50% attenuasjon som er noe mindre enn gjæren er forventet å klare.

Fra White labs side: "A classic ESB strain from one of England's largest independent breweries. This yeast is best suited for English style ales including milds, bitters, porters, and English style stouts. This yeast will leave a beer very clear, and will leave some residual sweetness." Attenuation 63-70%.

Og viss jeg forstår deg rett at gjæren reagerte på maltekstraktet du tilførte får det meg til å tro at du muligens har fått for høy temperatur under meskingen slik at det ble mer av de kompliserte sukkerartene som gjæren ikke klarer å bryte ned. Arrester meg om dette er feil :)
 
Jeg har slitt med den gjæren, og ble ikke fristet til å bruke den mer. Lav utgjæringsgrad, og den faller ut ganske kvikt. Du har gjæret den på laveste anbefalte temperatur, og antakelig er trikket å bare starte der, og så la den stige.
22+ er i overkant, du kan få en del estere du ikke vil like, og kanskje fusel, også. Jeg har opplevd både uønsket fruktsmak og råsmak når jeg har kommet over ønskelig temperatur - men kanskje enda litt høyere da.

Du har prøvd å få den opp igjen fra bunnen?

En artig operasjon å prøve: Stikk om, sett en starter på kaka, og hiv den oppi når den gjærer som best.
 
Tilsatte mesk på 73 grader og rørte raskt ned til 68 grader. Der låg den stabilt i 60 minutter. (brukte glasstermometer)

OG ble målt til 1.042 to ganger med vekt og reflektometer. SG var faktisk 1.040 men denne målingen er noe mer usikker og som resultat av ein svak SG måling kokte eg hardere med høyere fordamping i dei siste 20 minuttene for å redusere væskemengda og øke OG noe. (samlet sett ble OG der eg ville ha den)
 
Finn Berger. Dette skal eg prøve ikveld. Kan du forklare nærmere processen med å sette starter på kaka? Skal eg bruke maltekstrakt i vann eller skal eg bruke det maltpulver greiene? :D
 
Lag starter som vanlig. Den trenger ikke være så stor, en liter holder sikkert. Poenget er jo ikke å lage så mye gjær, siden det sikkert er mer enn nok i kaka, men å få den til å jobbe igjen. Bruk ikke hele kaka, det blir vel fort overkill. Ta en fjerdedel (dette er litt "tenk på et tall"), og tilsett det.

Jeg gjorde det her med en blonde som hadde stoppet på 1.020. Den fikk nytt mot, og fortsatte ned til 1.006:).
 
Ok. Det som er igjen av kaka etter at eg har tatt ut en fjerdedel da? Skal dette tilbake i gjæringdunken også slik at gjærstarteren kickstarter den?

Når det kommer til starter så har eg liten erfaring med det (kun 2 ganger med magnetrører) men sett at eg setter en starter som vanlig og tilsetter 1/4 av kaka i den. Er det nok med nokre timer på røreren før eg tilsetter starteren? Vanligvis står starteren 1 døgn på rører, men då er den jo ferdig gjæret.???

Skal eg få gjæren i gjærstarteren til å flokkulere før eg tilsetter? Er jo ikkje direkte god den væska. hehe

Beklager alle spørsmåla. Er skikkelig på gyngende grunn her. hehe
 
Sist redigert:
Må ærlig innrømme at eg er veldig usikker nå. Forstår eg deg riktig så skal eg hive i hele gjærstarteren? Trudde det var som å banne i kyrkja eg? Vil ikkje dette sette en enormt stygg smak på ølet?
 
Tilbake
Topp