for høy mesketemp på stout - trenger råd :)

Hei, satt en stout på skjærtorsdag men er redd jeg har bommet på mesketempen. Tror jeg får et alt for søtt øl som er best egnet til kake. Ved en feil stod et element på inn i mesketiden og mesken holdt 70 grader de første 60 min og 69 de neste 30. Skyllevanner vårt er bare 65c....

Tanken var å få en FG ned i 1.013-18, men er redd jeg har for mye ugjærbart sukker grunnet mesketempen. Er ikke så rutinert, og har ikke sjekket SG enda da jeg er på hytta å trommer. Jeg greier ikke la være å tråle internett for visdomsord og tips.

Noen kloke hoder her inne som kan komme med noen tanker og roe mine bekymringer om 150 liter svart rusbrus?

Batch: 150L
OG: 1.071
SG: tba
FG: Tba

Grain bill:

40 kg pale ale
3 kg havregryn
2 kg carafa ii
1 kg carafa iii
500 g best wheat
1,5 kg hvitt sukker

Hop bill

120g first gold @ 60
80g first gold @ 10
Irish moss @ 10

120 g Fermentins w-04 gjær ved 18c i rommet.

Det finnes flasker med Beta Amylase ensymer man kan tilsette i gjæringskaret. Den vil hjelpe til med å bryte opp de uforgjærbare sukkerartene, men den er vanskelig å kontrollere. Du bør enten kunne kjøle ned eller varme opp ølet til det punktet enzymene denatureres. 75-78 grader er nok på varmesiden, men vet ikke hvor kaldt det må være for å få samme effekten. Ellers kan wlp099 være veldig effektiv på å bryte ned lengre sukkerkjeder.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Takk! Har en konisk tank så litt styr å dra det over til koken igjen. Har heller ikke fått på plass kjøing utover vannkjølen i spiral. Wlp099 er en god tanke.

1. Bør vel lage en starter på den kanske?
2. Er det ok p ha den oppi etter 5 dager?

Leser os at en del sier saisson spiser godt med de mer komplisefte sukkrene. Men jeg risikiere vel å miste en del fulde om jeg går under 1.010?

Beste

F

En del folk som har tilsatt enzymer har endt opp med flybensin på FG 1,000. Men jeg tror ikke ølet kommer til å bli søtt, det kommer helst til å bli tungt. Det kan heldigvis være godt i en stout, men det finnes jo grenser. For min del ville jeg siktet på en FG rundt 1,018 i utgangspunktet.

Du kan kanskje tilsette mer sukker og kalle det en imperial stout isteden.

Det kommer litt an på. Vil anbefale deg å smake på brygget først. For alt du vet blir det veldig godt! Hvis du når en FG på 1.o20 så ville jeg latt den være der.
Men hvis du vil gjøre noe med den så er det en aktiv starter som gjelder. WLP099 kan være veldig attenuerende, og du kan plutselig oppleve at den blir alt for tørr igjen. Samme gjelder å tilsette enzymer. Det er kun hvis du anser det som udrikkelig at du bør prøve noe annet.

Målte FG i grumsete vørter idag. 1.030. Det er da 3 døgn etter gjæring. Gir det noen dager til og måler igjen. Om det ikke er noen endring bør jeg ta noen grep.

Etter hva jeg skjønner kan jeg:

1: sukkre for å vekke gjær
2: riste i gjæringskaret ( 150l konisk så litt pes)
3: ha i enymer ( krever temp kontroll jeg ikke har?)
4: ha i en annen gjær, f.eks en belle saisson, wlp099 eller US-05?

Hvilke av disse ville dere gått for?

Hadde et lignende "problem". En robust porter som endte på 1.028/26. Ble slett ikke søtt, men ganske tungt/fyldig - og faktisk veldig godt. Så kanskje løsningen er å gjøre ingen ting:)?

Har brukt WLP099 på porter og stout. Har ikke opplevd at den gjærer for langt ned. Men om den er nede på 1030 etter noen få dager ser jeg ikke at du har et problem. Har nok ikke stoppa helt opp der.
Om du vil prøve WLP099 ville jeg i alle fall laga en kjempestarter.. Den kan virke litt uberegnelig. Du kunne jo ta av litt av ølet den skal brukes i til starter, det ville vel gi en ide om den tar i gang på den.

Godt innspill. Tenker jeg gir den noen dager og om jeg kommer ned på .025 så lar jeg det gå. Takk for gode råd og innspill. Har masse us-05 stående. Den skal i teorien gjære ut mer enn 04. Men kan evt kjøpe wlp099.... Hmmm... Valgets kvaler :)

Tilbake
Topp