For høy mesketemperatur de første 25 minuttene

Hei!

Jeg er ny i bryggegamet, og har til nå satt to brygg - ingen ferdig enda.

Første runde ga meg ekstremt mange a-ha opplevelser i forhold til utstyret, temperaturer etc. slik at jeg er usikker på hvordan resultatet blir. Jeg ønsker derfor høre hva dere tror jeg kan forvente av resultat på dette brygget basert på det som gikk galt. Jeg skal etter planen tørrhumle brygget i dag, men ser ingen grunn til å sløse bort humle på et brygg der løpet er kjørt. Dersom noen av dere ser en løsning og har tiltak for å "redde" brygget til å få et akseptabelt sluttresultatet hadde jeg satt pris på det.

Bryggingen gikk for seg på følgende vis:
Jeg varmet opp vannet i kjelen til 1 grad over mesketemperatur (67 grader), hadde i malten og rørte rundt for å få jevn fordeling av vann og malt. Jeg ventet ca. ett minutt før jeg målte temperaturen i mesken for å være sikker på at blandingen hadde fått jevn temperatur før jeg gjorde eventuelle korrigeringer på temperaturen. Til min nybegynnerforskrekkelse var temperaturen på dette tidspunktet falt ned i 55 grader (!!!). Panikken brer seg i kroppen og jeg fyrer på under kjelen for å hente inn temperaturtapet samtidig som jeg rører. Jeg måler igjen etter litt tid og får da et nytt sjokk - nesten 80 grader (!!!!!!!). Jeg kutter varmen og rører uten lokk for få ned temperaturen så raskt som mulig. Etter en ny måling kort tid etter har temperaturen stabilisert seg på 74-75 grader. Jeg bruker nå de neste 20 minuttene med røring for å få temperaturen ned i 66 grader som er riktig temperatur iht. oppskriften - totalt gått ca. 25 minutter er gått fra jeg hadde i malten. Jeg hadde resten av mesketiden jevn temperatur på 66 grader +-1 grad. Resten av bryggingen gikk noenlunde som forventet.

Som sagt var det mye god lærdom i runde 1 som ga et vesentlig bedre utgangspunkt til brygg nr. 2. Bryggene er påbegynt hhv. torsdag og søndag sist uke. Jeg ser allerede at nr. 2 gjærer vesentlig bedre enn nr. 1. Det er overtrykk i begge bøttene, men lokket på nr. 2 buler godt opp så det er mer aktivitet i dette brygget. Jeg har undersøkt litt her på forumet og pratet med noen lokale bryggehoder, og jeg har til nå forstått at for høy mesketemperatur over tid kan gi sukkertyper som gjæren ikke klarer å spise.

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre sannsynligheten til et drikkende sluttresultat på brygg 1, eller er løpet kjørt? Har jeg, på grunn av den høye temperaturen i starten, endt opp med bare sukkerstoffer som gjæren ikke klarer å spise siden den høye temperaturen var i starten av meskingen?

Til info ble brygget satt til gjæring med ca. 9,5 liter med én pose Safale US-05 11,5 gr. Mengden er noe mindre enn iht. oppskriften, men ikke avskrekkende.

OG målt til 1074 på ca. 20 grader før gjæring.

Anyone? Jeg er redd for at jeg ender opp med en søt saft med alkoholprosent på 0,5... o_O
 
Hvor langt ut i gjæringen er det? Stedet å starte er å smake på det og ta en måling før du foretar deg noe.
 
Hei!

Jeg er ny i bryggegamet, og har til nå satt to brygg - ingen ferdig enda.

Første runde ga meg ekstremt mange a-ha opplevelser i forhold til utstyret, temperaturer etc. slik at jeg er usikker på hvordan resultatet blir. Jeg ønsker derfor høre hva dere tror jeg kan forvente av resultat på dette brygget basert på det som gikk galt. Jeg skal etter planen tørrhumle brygget i dag, men ser ingen grunn til å sløse bort humle på et brygg der løpet er kjørt. Dersom noen av dere ser en løsning og har tiltak for å "redde" brygget til å få et akseptabelt sluttresultatet hadde jeg satt pris på det.

Bryggingen gikk for seg på følgende vis:
Jeg varmet opp vannet i kjelen til 1 grad over mesketemperatur (67 grader), hadde i malten og rørte rundt for å få jevn fordeling av vann og malt. Jeg ventet ca. ett minutt før jeg målte temperaturen i mesken for å være sikker på at blandingen hadde fått jevn temperatur før jeg gjorde eventuelle korrigeringer på temperaturen. Til min nybegynnerforskrekkelse var temperaturen på dette tidspunktet falt ned i 55 grader (!!!). Panikken brer seg i kroppen og jeg fyrer på under kjelen for å hente inn temperaturtapet samtidig som jeg rører. Jeg måler igjen etter litt tid og får da et nytt sjokk - nesten 80 grader (!!!!!!!). Jeg kutter varmen og rører uten lokk for få ned temperaturen så raskt som mulig. Etter en ny måling kort tid etter har temperaturen stabilisert seg på 74-75 grader. Jeg bruker nå de neste 20 minuttene med røring for å få temperaturen ned i 66 grader som er riktig temperatur iht. oppskriften - totalt gått ca. 25 minutter er gått fra jeg hadde i malten. Jeg hadde resten av mesketiden jevn temperatur på 66 grader +-1 grad. Resten av bryggingen gikk noenlunde som forventet.

Som sagt var det mye god lærdom i runde 1 som ga et vesentlig bedre utgangspunkt til brygg nr. 2. Bryggene er påbegynt hhv. torsdag og søndag sist uke. Jeg ser allerede at nr. 2 gjærer vesentlig bedre enn nr. 1. Det er overtrykk i begge bøttene, men lokket på nr. 2 buler godt opp så det er mer aktivitet i dette brygget. Jeg har undersøkt litt her på forumet og pratet med noen lokale bryggehoder, og jeg har til nå forstått at for høy mesketemperatur over tid kan gi sukkertyper som gjæren ikke klarer å spise.

Er det noe jeg kan gjøre for å bedre sannsynligheten til et drikkende sluttresultat på brygg 1, eller er løpet kjørt? Har jeg, på grunn av den høye temperaturen i starten, endt opp med bare sukkerstoffer som gjæren ikke klarer å spise siden den høye temperaturen var i starten av meskingen?

Til info ble brygget satt til gjæring med ca. 9,5 liter med én pose Safale US-05 11,5 gr. Mengden er noe mindre enn iht. oppskriften, men ikke avskrekkende.

OG målt til 1074 på ca. 20 grader før gjæring.

Anyone? Jeg er redd for at jeg ender opp med en søt saft med alkoholprosent på 0,5... o_O
Har du tatt en SG-måling? Det kan være lurt før du begynner å vurdere tiltak, så du vet hva ståa er. Ved så høye temperaturer som du på et tidspunkt var på står du i større fare for å trekke ut taniner fra kornet, som gir usmak. Nå virker det som om du fikk temperaturen rimelig raskt ned, så kan hende det har gått bra. Jeg har selv ingen erfaring med hvor lenge på hvor høye temperaturer man må ligge for å få sjenerende mengder av det.

Et alternativ kan være å tilsette enzymer i gjæringskaret, som fortsetter spaltingen og lar den gjøre lengre ned. Ingen erfaring med det selv, men etter hva jeg har lest gjærer den da veldig langt ned, så det må jo bli en vurderingssak om hva som er det minste av to onder. Et annet alternativ kan være å tilsette en aktiv starter av en gjærtype som spiser mer komplekse sukkertyper. Husker ikke helt ut av hatten hvilke dette er, det vet sikkert noen andre. Men altså, ta en SG-måling først og se om det i det hele tatt trenger å bli reddet :)
 
Jeg ville ikke ha bekymret meg så mye. Du har nå lært hvordan utstyret ditt fungerer. Viktig. Det er mange variabler i bryggingen, mesking er en av de viktigste variablene som er minst viktig.... Du har utført en avansert stegmesking! Kjør på med tørrhumle og flask det når det er ferdig. Om du har vært nøye med hygienen så blir det helt sikkert drikkenes øl.
 
Det kommer litt an på tiden mesken har brukt på de forskjellige temperaturnivåene. Kan godt være at du har konvertert mesteparten til forgjærbart sukker om "temperaturstegene" opp til 67-68 grader har vart lenge nok. Som nevnt; mål og kjør på med tørrhumle. Kan bli finfint dette :)
 
Berre å forsette slik som planen var. Du får godt øl. Og Du får eit øl å drikke mens du planlegger neste brygg

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk
 
Det er stor fare for at du har fått for tunge sukkerarter i brygg nr 1, og at det dermed ikke vil gjære tilfredsstillende ut.
Jeg hadde målt SG for å se om den nærmer seg noe fornuftig, samt smakt på ølet for å vurdere om det er vits i å tilsette tørrhumle.
 
Hadde mye samme opplevelse med mitt første brygg, fikk alt for høy mesketemperatur under store deler av meskingen. Var sur grinete og sikker på at min fine Dry Irish Stout nå var helt ødelagt. Men... den ble veldig god (helt objektivt sett selvfølgelig! Lot den stå og kosegjære litt lenger en 2 uker og flasket etter 18 dager.
Ellers så synes jeg dette med mesketemepratur er det mest frustrerende av alt i brygging så langt, spesielt når det forventes stegmesking. Eneste grunnen til at jeg vurdere innkjøp av en Speidel eller Grainfather.
 
Mål & smak.

Hvis du ser at det blir for høy fg kan du ro hainn i land ved å koke opp en passende mengde vann sammen med en passende mengde sukker og evt humle, kjøle ned og tilsette i gjæringskar.
Hva som er passende mengde vil det bli mange meninger om her inne - etter at du har målt, smakt og lagt ut oppskriften :)

Sent fra min C6603 via Tapatalk
 
Ellers så synes jeg dette med mesketemepratur er det mest frustrerende av alt i brygging så langt, spesielt når det forventes stegmesking. Eneste grunnen til at jeg vurdere innkjøp av en Speidel eller Grainfather.

Du kan fint lage de aller fleste øltyper med en vanlig "infusion mash", altså meske på en og samme temperatur. Etter hvert blir du kjent med ditt system, og du vil selv vite hvilke mesketemperatur du trenger for å treffe den FG du sikter på. Fordelen med Speidel etc. er jo selvfølgelig muligheten for stegmesking hvis man absolutt ønsker, og det at man har presis temperaturstyring som gjør det lettere å gjenskape samme ølet.
 
Overveldende mengde med tilbakemeldinger! Tusen takk! Herlig! :)

Ut fra kommentarene tolker jeg at dette brygget er blitt et eksperiment som like så kan gå bra som dårlig. Det var oppløftende!

Ølet er på sitt 5. døgn med gjæring i dag, og tok utgangspunkt Ægir IPA (begge brygg). Jeg har ikke tatt SG-måling, men skal gjøre det i ettermiddag og melde tilbake.

Noen som har en formening om hvor langt i prosessen mellom OG/FG brygget bør være kommet, sånn prosentmessig ut fra antall dager det har gjæret og skal gjære (14 dager)?

Til info var OG målt til 1074 før gjæring (oppgitt til 1071 i oppskrift), og FG skal være rundt 1020 iht. oppskrift.
 
Vanskelig å si, kommer an på levedyktigheten og antall gjærceller, gjæringsprosessen (temperatur, gjærbare sukkerarter i vørteren), osv. Sikreste kortet er nok å måle :)
 
Hvis SG etter 3 -4 dager ikke er milevis unna 1.020 ville jeg sagt meg fornøy og carry on
Om ikke ville jeg vurdert litt sukker sammen med tørrhumlinga


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Da er målingen utført og resultatet ble 1024... så her er vi kanskje ikke helt på viddene? Tror jeg humler på og satser på det beste! Noen som har en hurtigguide i tørr-humling? Åpne lokket og hive nedi humlen?
 
Da er målingen utført og resultatet ble 1024... så her er vi kanskje ikke helt på viddene? Tror jeg humler på og satser på det beste! Noen som har en hurtigguide i tørr-humling? Åpne lokket og hive nedi humlen?
You've got it ;-) Og nei, 1.024 er kurrant det.
 
Tilbake
Topp