for høy OG på starter - kan jeg tilsette kokt vann?

Erlend H.

Norbrygg-medlem
Jeg laget en starter i går kveld med 150g spraymalt og vann til 1 liter ferdig vørter. Var nok ikke helt på stasjon, og baserte meg på hukommelsen når jeg målte opp maltmengden. Siden 100g spraymalt skal gi OG på 1040 regner jeg med at min var omtrent 1060.

Starteren har gått på en magnetrører siden i går, med litt lufttilsetning i kolben gjennom luftpumpe/sterilfilter og en timer som kjører pumpen 10 sek. hvert 3 minutt.

Siden jeg i tillegg har sluppet en dråpe anti-foam oppi kolben så ser jeg ikke om det gjærer eller ikke. Bør jeg vanne ut starteren litt med kokt vann for å få ned OG litt og gi gjæra bedre vekstvilkår?

Erlend H
 
Hei Erlend!
Jeg har egentlig aldri drevet å målt OG på startere. Men 150g per liter er vel 25-50% over det man normalt bruker. Du kan sikkert vanne litt ut hvis du mener det er et problem, men det er det neppe. Den skal vel sikkert pitches snart?
Svein Erik  :)

Edit: mengden vil vel normalt være 100-125g
 
Tror dette gikk helt greit. Satte starteren i kjøleskapet i går og har fått en god mengde gjær som har samlet seg på bunnen.

Smakte forresten på vørteren, den var ganske søt men det har tydeligvis foregått noe oppi der ja

Skal pitches om 25 minutter :)
 
Tilbake
Topp