For høy temp under karbonering???

Sverre K

Norbrygg-medlem
Flaska en lager i går kveld og satte på varme for karbonering, glemte å følge med temperaturen i går kveld våkna seint i morges og opp å på jobb i hundreoghælvette. Kom hjem kl 1600 å ka ser man, tempen i kjelleren 37 grader og ja vi snakke plussgrader. Spørsmålet er hvordan karboneringa vil forløpe, går det til h... eller berge man ølet?
 
Høh. Jeg antar du har dempen varmen.
Kan du ikke bare putte en i kjøleskapet og så smake på en? De burde være ferdig karbonert.
 
Skal vel bli 50 grader før gjæren tar kvelden. Så jeg tror det går fint. Blir sikkert fort futt i den da :p
 
Gikk litt fort i svingene her men temp er på retur, snart 20 grader i rommet så er vel enda ei stund før flaskene har samme temp. Om det gikk så fort å karbonere så er det en fordel, får saunaen klar til bruk på Lørdag og da kan man samtidig teste :)
 
Sist jeg spurte om dette på Nøgne Ø var svaret i overkant av 25 °C. Jeg hadde definitivt ikke gått over 30 °C. Oksideringsreakajoner går mye raskere ved høye temperaturer.
 
Tar vel uansett en del tid før temp i ølet er 37 grader. selv om romtempen er 37?

Kenneth
 
Eg karbonerar aldri høgare enn vanleg romtemperatur i nokre få dagar, men eg tenkte på mantraet om å late karboneringa skje på same grad som tappinga skjedde.
 
Tilbake
Topp