For kort diacetyl rast?

jeg har hatt en lager på gjæring i 15-16 dager, kjørte på med en diacetyl rast for 36 timer siden (på 20 grader), nå har jeg skrudd tempen ned til 10 grader, (for 6 timer siden) men begynte å lure på om det er litt tidlig. Kan jeg skru tempen opp til 20 grader igjen for et døgn eller to til, eller vil det kunne føre til uønskeligheter??

Tror ikke det skader. Har du smakt på det? Hva er SG? Smaker det diacetyl, så er det kanskje greit å sette det litt varmere, mens gjæren enda er i suspensjon. Om SG er i nærheten av det du har estimert FG til, så går det bra med noen dager varmt.

Jeg tror heller ikke det skader å skru tempen opp igjen, men jeg VET ikke :) sg er. 1.005, et par poeng under tenkt fg, men det er så liten forskjell.
Jeg har ingen anelse hvordan diacetyl smaker, og tapper jeg en prøve nå vil det vel være mye gjærsmak.?!?

Smak før du gjør noe. Alltid :)
Hva hjelper det når jeg ikke vet hva det skal smake?;) Uansett så er det for seint nå, jeg skrudde opp tempen igjen. Jeg regner ikke med temperaturen inne i gjæringskaret har forandret seg så mye på 6 timer. (80 liter)

Sist redigert:
Diacetyl smaker smør, tenk kinopopcorn. Om du ikke kjenner noe til denne smaken så er den ikke tilstede, eller du klarer ikke å kjenne den. Uansett grunn vil den da heller ikke plage deg senere. Jeg vil tro at den største utfordringen her er at du startet hvilen for sent, ikke at du avbrøt den for tidlig. Uansett, smak, hvis du ikke finner spor av smør kan du bare la det være.

Tilbake
Topp