For kraftig pumpe?

Hei!

Hadde før forrgie brygging gjort noen modifiseringer på oppsettet mitt.
- Hadde bl.a montert falsk bunn av perforert plate kjøpt av bryggmaker. Dette ble gjort for at ikke maltposen skulle dette ned. (Hadde sånne pinnekjøtt silbunn fra jernia før.Den tålte ikke vekten av malten)

- Videre har jeg fått tak i en pumpe som tåler høye temperaturer (Food grade)
http://www.ebay.com/itm/12V-DC-12W-...-water-pump-/171410649749?hash=item27e8def295

Nå tenkte jeg at nå var oppsettet mitt helt ferdig og perfekt! Men den gang ei!
Det som skjer er at pumpen er så kraftig at den tømmer rommet under falskbunnen for mesk underveis. Noe som resulterer i at det svir seg på varmeelementet (Lukta helt for jæv...)

Vørteren renner simpelthen ikke fort nok igjennom mesken og falskbunnen!

Min første tanke er at jeg må få tak i noe som jeg kan regulere spenningen inn på pumpen med, å dermed få styrt hastigheten på den.

Det jeg lurer på, er om det er noen her som har noen andre lure ideer til forbedringer som kan få bukt med problemet?

Jeg er jo ikke direkte erfaren i bryggeriverden, så det kan jo være noe med oppsettet mitt som er alvorlig idiotisk tilaget.

Se forøvrig denne tråden for å se mer til oppsettet:
https://forum.norbrygg.no/threads/mitt-hjemmebygde-oppsett-speidel-klone.28078/page-2#post-307134

F20150923_211345.jpg 20150923_211414.jpg orandringene kan dere se på de vedlagte bildene:
 
Det du trenger er en kuleventil på utløpet av pumpa, så kan du regulere flowen med den. Alternativt kan du kverne litt "dårligere" slik at maltsengen blir mindre kompakt.
EDIT: det @Miguel sa
 
Og frem til du får på plass kran/ventil kan du (hvis slangen er lang nok) løfte den høyere opp?
Har du gryteunderlag av type flettet streng kan du legge det oppå falskbunnen. Men for at det skal ha noe for seg må du fortsatt bruke meskepose.
 
Du kan evt skru pumpa rett i kjelen og så krana rett i pumpa igjen. Bare pass på vekta så ingenting knekker i pumpa, har knekt to slike selv.
 
Likte ideen med å skru pumpa rett i kjelen. Det blir liksom litt mer en enhet da. ønsker jo at det skal være enkelt å dra med seg ut på verandaen(Ja jeg er forvist ut dit da jeg brygger!)

Da er videre planer følgende:

- Montere T rør med thermowell før ventil ut fra kjelen. Der skal temp. sensor til ardbir monteres. Til nå har jeg bare plantet den ned i mesken, men dette har blitt for unøyaktig. Noen som har noen tanker/erfaringer om plassering av temp.sensor?

- Kanskje skru pumpa rett inn på T røret

- Montere ventil for å strupe ut på pumpe

- På sikt skulle jeg hatt noe greier som gjorde at den sirkulerte vørteren ble spredt over maltsengen. Ikke helt funnet ut en enkel idé på dette enda.

- SSR i ardbir boksen min (Som forøvrig er helt ny) henger seg opp i innkoblet posisjon. Var defekt ved ankomst. Det skal det monteres ny.
 
Det kan faktisk være at jeg tok feil. Mistok den for å være av de pumpene jeg linket til over her.
 
Noen som har noen synspunkt ift. montering av temperatursensor.

Planen var å montere sensorern i et t-rør på utsiden av kjelen før ventilen og pumpen.
Ser nå at hvis jeg gjør dette så vil alle rørdeler, ventiler og pumpe stikke veldig langt ut (pumpen er nå montert rett på ut ventil)

Har det noen praktisk betydning hvis jeg lager et hull til i kjelen og monterer temp sensor rett i kjelen, på undersiden av falskbunnen?
 
Det som skjer er at pumpen er så kraftig at den tømmer rommet under falskbunnen for mesk underveis. Noe som resulterer i at det svir seg på varmeelementet (Lukta helt for jæv...)

Vørteren renner simpelthen ikke fort nok igjennom mesken og falskbunnen!

Det er litt vanskeleg å forstå korleis dette kan skje med mindre du har særs lite vatn i omløp slik du får trekt ned luft. At det kan renne tregt gjennom - det kan eg forstå men at det skulle bli tomt for væske der er litt vanskeleg å forstå. Ei kraftig pumpe som suger vil også kunna føra til at mesken blir tettare - så det er ikkje nødvendigvis ein fordel å ha kraftig pumpe akkurat her.

Har du nok vatn i mesken slik at det er vatn over mesken før du startar pumpa? Og du brukar vel ein del meir vatn no som du har silbotn enn før silbotnen - det går vel fort nokre liter ekstra under silbotnen??

Du kan godt montera temp.sensor der du peikar - då vil du måla temp der også om det er tett mesk. PID-kontrollar er utmerka til å styra element av/på - då går temperaturreguleringa automatisk.
 
Det er litt vanskeleg å forstå korleis dette kan skje med mindre du har særs lite vatn i omløp slik du får trekt ned luft. At det kan renne tregt gjennom - det kan eg forstå men at det skulle bli tomt for væske der er litt vanskeleg å forstå. Ei kraftig pumpe som suger vil også kunna føra til at mesken blir tettare - så det er ikkje nødvendigvis ein fordel å ha kraftig pumpe akkurat her.

Har du nok vatn i mesken slik at det er vatn over mesken før du startar pumpa? Og du brukar vel ein del meir vatn no som du har silbotn enn før silbotnen - det går vel fort nokre liter ekstra under silbotnen??

Du kan godt montera temp.sensor der du peikar - då vil du måla temp der også om det er tett mesk. PID-kontrollar er utmerka til å styra element av/på - då går temperaturreguleringa automatisk.

Du kan nok ha ett poeng med at det var lite vann I omløp.

Det ble benyttet 5.88 kg malt og 18 liter vann. Har vært plaget med lavt utbytte hittill. Derfor mye malt.
Denne gangen derimot kjørte jeg utmesk på 78 grader, batchsparge med 8 liter vann.
Endte da opp med 22 liter før kok med en SG på 1.078. Dette gir I følge brewersfriend en effektivitet på 85 %

Hvis jeg fremover får stabil effektivitet på 85% kan jeg gå ned på malt mengden og dermed få en bedre Water/grain rate.

Hva tenker du om tallene jeg presenterer ift. at pumpen pumpet tom? For lite vann I omløp?
 
Eg har for min del aldri sett så nøye på det med både effektivitet og vassmengde og forholdstal mellom vatn og malt. Då eg hadde 3-kjelers system sørga eg for at mesken flaut godt og meska heller litt lenger tid for å kompensera for meir vatn.

Iallefall første halvdel av mesketida kan ein godt røra ein del i mesken - så avgrensar ein seg til å røra i øverste 60-70% av mesken siste tida slik at ein ikkje ødelegg "silfunksjonen". Røring er spesielt viktig om ein ser at pumpa sluttar å sirkulera. Det meste av sukkeret vil vel vera i omløp når ein sirkulerar så då vil skylling kanskje vera mindre viktig. Men å ha litt kontroll på farten på pumpa er også viktig så å kunna regulera dette er jo ein fordel.
 
Har for øvrig regnet ut at det går bort 4 liter vann under silbunnen.
Så det kan tenkes at det var litt tykt ja.

Men som du er inne på, så er det bra å kunne regulere flow over pumpen, så det blir satt på ventil for å strupe utløpet på pumpen.

Det kan jo bare bli bedre det her :)

Takk for alle svar.
 
Et enkelt regnestykke for å finne hvor mye vann du må bruke for å oppnå en viss mesketykkelse er:

Hvis du sikter på 2.5L/kg og bruker f.eks sju kilo så..

2.5x7 = 17.5l + 4l dødrom = 21.5

21.5 / 7kg = 3L pr kg malt for å oppnå en mesketykkelse på 2.5L. Du kommer da også til å bruke 4l mindre skyllevann.
 
Antar du nå med falskbunn ikke bruker meskepose?
Gjør du det tror jeg det kan renne sent hvis denne ligger på bunnen.
 
Tilbake
Topp