For lite headspace i gjæringskaret

Staro

Norbrygg-medlem
Jeg har satt en batch i et litt for lite gjæringskar. Det er et 10-litersspann som rommer ca 11,5liter. Det er så vidt under 10 liter med øl/vørter i spannet. Dette er en overgjæret ale med WLP001. Men det har stormgjæret så hardt at mye av gjæren nå ligger på lokket og rundt bøtta.

Er den gjæren som ligger øverst ferdig jobbet, eller bør jeg regne med å måtte tilsette mer gjær etterhvert?

Jeg skjønner jo at jeg etterhvert kan måle meg frem til dette, men jeg lurer nå på om den gjæren som legger seg på toppen er ferdig jobbet.

Noen brygerier brukte denne måten å samle inn gjær til neste batch. Jeg tror ikke man kan si at gjæren har jobbet ferdig, så lenge det er noe igjen å spis vil den jobbe videre (som regel). Siden storm gæringen er ferdig er ikke det nok gjær igjen til å fullføre jobben, så ta det med ro, vask opp sølete og vent 2 uker til så har du godt øl.

Sent from my D6603 using Tapatalk

Jeg har lurt litt på det der sjøl. Jeg har en weissbier gående - 26 liter i et vanlig 30-litersspann - og det tøyt over, så jeg begynte like godt å høste gjæren etter hvert. Jeg har jo lest om dette, og det har virket som om det bare er å forsyne seg; det produseres mer enn nok gjær. Men likevel begynner en liten angst å snike seg inn for at jeg skal ha tatt for mye.

Sikkert helt unødig å engste seg. Men vi gjør jo mye som er unødvendig.

Tilbake
Topp