1. Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies). Ved å fortsette å bruke dette nettstedet, samtykker du til vår bruk av informasjonskapsler. Lær mer.
  2. Hei der Gjest, bli medlem ved å gå til medlemsregistreringen
    Fjern notisen

For mørk Kölsch - oppskrift basert på Andrimne Kölsch

En tråd i 'Øltyper og øl generelt' startet av Nullni, 16 Mar 2016.

1. Nullni

Nullni
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg ønsker å brygge en lys, lett, frisk og leskende ale, og har to ganger forsøkt meg på Kölsch. Smaken har blitt god, men fargen har blitt skuffende mørk. Hvis man gjør et bildesøk på google på Kölsch så får man opp mange treff av øl med veldig delikat lys farge. De jeg har brygget får en farge som minner mer om f.eks. Sierra Nevada Pale Ale (ikke så lett å beskrive farger basert på det man finner når man googler ølbilder).

Oppskriften er grovt inspirert av Andrimne Kölsch med WLP029, og maltsammensetningen er slik:

14 kg German - Pilsner 38 1.6 89.2%
    850 g German - Wheat Malt 37 2 5.4%
    850 g German - Vienna 37 4 5.4%

Er det Viennaen som ødelegger? Det er en relativt liden andel, og Vienna er vel ikke så mørk at det bør påvirke totalresultatet?

Setter pris på om noen har noen tanker om hva som er galt. Dette er jo kun et visuelt problem, men man skal ikke stikke den visuelle delen av øldrikking under en stol!

2. Øleks

Øleks
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Et bilde av øllen fra et vanlig glass hadde gjort saken mye lettere.

Det kan være du bruker en variant av bittelitt mørkere pilsner malt(?)

3. amatøren

amatøren
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Det kan skuldast kokinga og koketida di, altså karamelisering av vørter under koking.

4. Terje J

Terje J
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

5. Nullni

Nullni
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg ser forsåvidt at den også er veldig uklar, ca 6 uker etter flasking (brukte whirlfloc).

Brygget på Speidel. Mesket på "standard" Kölsch mesketemp (husker ikke i farta temp, men inspirert av Andrimne og Designing great beers). 90 min koking.

Når det gjelder vann, så er dette fra Høvik i Bærum, uten justeringer.

Jeg nekter liksom å tro at jeg skal ha fått feil malttype to ganger i bryggesjappa...

1458244485115-1700495729.jpg

6. Hansern

Hansern
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Så litt mørk ut den ja. Smaker den godt er det jo selvsagt ikke noe problem..........
    Eller - det blir jo et problem om du ønsker å lage den engang til og maltseddelen ikke er helt korrekt.
    Ser for mørk ut til å være bare 5% vienna, som ikke er veldig mørk.
    5% münchener (som er litt mørkere enn vienna) gir en anelse mørkere øl.
    Og dette ser ut som litt mer enn en anelse mørkere :)

7. Yerko

Yerko
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Det er Vienna farge det der :)

8. TorfinnS

TorfinnS
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Kan det være at du har fått 14 kg viennamalt i stedet for pilsner?

9. Disiplin

Disiplin
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg tenker i samme bane. Kanskje vi skulle fått et nærbilde av en god neve viennamalt?

10. Espen93

Espen93
    Expand Collapse
    Registrert bruker

Jeg har brygget med5 %vienna og den så Ikke slik ut.. bare litt mørkere en pils

11. Jo-Helge

Jo-Helge
    Expand Collapse
    Norbrygg-medlem

Me hadde sist vår ein American Wheat som vart omtrent sån fargen. Det smakte ok men ikkje så mykje hvete. Vil seie der var frukt frukt smak.
    Har ikkje funne ut kva som var feilen. NB det var berre dei som var på flaske som vart slik

Sent fra min SM-A300FU via Tapatalk

Del denne siden