Mørk Kölsch

Signal

Norbrygg-medlem
Vi har brygget en mørk kölsch. Gahr sin oppskrift var utgangspunktet, men en del er endret.
Viktigste her er malten:
2500 g - German - Munich Dark (44.6%)
2500 g - German - Pilsner (44.6%)
100 g - Rolled Oats (1.8%)
500 g - German - CaraMunich I (8.9%)

Mesket på 66-64 grader i 70 min, 80 grader utmesk i 10 min. Skylt med 80 grader vann.

Kokevolum på 33l, 23l i gjæringskaret.

OG: 1048, effektivitet ca 65%

Gjæres med vasket Kölsch gjær, WLP029, med starter satt.

Nå etter 10 dager på 16 grader (+/- 0,5) så er SG 1018, målet er 1013.
Har brygget mest ale og er vant med at 14 dager er nok til gjæring, men dette skal kanskje ta lenger tid? Hvis ikke, må vi kanskje spe på med litt DME...
 
Nå har den stått ennå lenger og endt på ca 1017. Blir litt lav prosent, men jeg tror det får være.
Nå er spørsmålet hvorfor vi fikk dårlig utgjæring. Mener mesketemp burde være ok på 66-64 over en times tid og utmesk og skylling på ca 80.
Ca 65% utbytte er litt kjedelig.
Noen med tips til hva som er skyld i høy FG?
 
Pitchet dere nok gjær til en hybridfermentering? 16 grader er jo ikke direkte kaldt, men det er kjøligere enn en vanlig ale på 19-20.

Ang tiden det tok å fermentere. Det tar lengre tid jo kaldere det er, dette kan jo veies opp med mer gjær. Tipper tid og utgjæring har noe med størrelse på pitchen å gjøre her, hvis målet var lavere FG. Mørkere typer er som regel mindre fermenterbare, Er munich dark 25EBC du mener? Ikke kjempemørkt men det trekker kanskje FG opp en smule.
 
Jeg mener vi pitchet nok gjær. Brukte høstet gjær, hadde ca en deciliter før jeg kjørte starter i to steg med to liter vørter (1040) hver runde. God aktivitet og gjæret ned fra OG til 1018 på to uker, så ned til 1017 i løpet av en uke til. Hydrometeret vi bruker har skala i to grader av gangen, så ikke super nøyaktig (klarte å knekke det flotte jeg arvet av min far).
Det er 25 EBC, tror jeg, men brewers friend mente uansett at FG skulle blitt lavere. Blir nok en runde DME for å få opp ABV her. 3,5 er litt slapt!
 
Bare som et datapunkt har jeg nylig brukt samme gjær. Maltprofil: 4k pilsner, 0.5 munich dark, 0.5 hvete. OG 1.044 (skulle vært .49). Endte på 1.010 etter kun 9 dager på 16°C. Jeg kjørte den på 18°C i et par dager etter det, just in case. Yeastcalculator.com sa 284 mrd celler (type: hybrid, 23 liter). Laget en 2.5 liter starter for estimert 296 mrd celler.
 
Da er det sikkert en del ugjærbart sukker i rest hos oss. Tror det blir DME for å rette opp.
 
Hvordan sper du på med dme? Koker det og blander det i.. Vil ikke det kunne føre til problemer for ølet og smaken ?

Easybrew
 
Hvordan sper du på med dme? Koker det og blander det i.. Vil ikke det kunne føre til problemer for ølet og smaken ?

Easybrew
Jeg hsr gjort den en gang tidligere og da tappet jeg av tre-fire liter øl og kokte opp med DME. Lot det bli passe kaldt og helte tilbake. Finnes noen kalkulatorer for å beregne mengde i forhold til ønsket resultat.
 
Har brukt WLP029 et par ganger i det siste, OG rundt 1060 i hveteøl, FG 1010 og 1011. En som sto i gjæringskar når jeg reiste på jobb, satt med slurry av samme gjær var på 1011 på rekordtid.
Bruker ikke ren O2, men lufter med dykkeluft ganske lenge. Vil tippe ca 10 minutter, men ikke gått teknisk på dette. Har ikke peiling på hvor effektivt det er, men ser ut til å funke.
 
Jeg hsr gjort den en gang tidligere og da tappet jeg av tre-fire liter øl og kokte opp med DME. Lot det bli passe kaldt og helte tilbake. Finnes noen kalkulatorer for å beregne mengde i forhold til ønsket resultat.

Hmm, det skal jeg ha i minne hvis jeg får problem med et brygg. Har desverre vært uheldig med et brygg tidligere som ble nærmere lett øl med ca 2,7 % , som jeg kanskje hadde fått reddet med det tipset..

Easybrew
 
Nb: du vil vel ende med enda litt høyere fg ved å tilsette dme, tror kanskje heller noe så barbarisk som sukker, evt druesukker kan være bedre her, siden det gjærer helt ut (i motsetning til DME) vil det tilogmed trekke FG litt ned
 
Jeg har lest litt rundt og det er mulig vi får beholde den som den er. Blir en grei "session" øl. Må heller få brygget noe mer! ;)
 
Jeg ønsker å brygge en lys, lett, frisk og leskende ale, og har to ganger forsøkt meg på Kölsch. Smaken har blitt god, men fargen har blitt skuffende mørk. Hvis man gjør et bildesøk på google på Kölsch så får man opp mange treff av øl med veldig delikat lys farge. De jeg har brygget får en farge som minner mer om f.eks. Sierra Nevada Pale Ale (ikke så lett å beskrive farger basert på det man finner når man googler ølbilder).

Oppskriften er grovt inspirert av Andrimne Kölsch med WLP029, og maltsammensetningen er slik:

14 kg German - Pilsner 38 1.6 89.2%
850 g German - Wheat Malt 37 2 5.4%
850 g German - Vienna 37 4 5.4%

Er det Viennaen som ødelegger? Det er en relativt liden andel, og Vienna er vel ikke så mørk at det bør påvirke totalresultatet?

Setter pris på om noen har noen tanker om hva som er galt. Dette er jo kun et visuelt problem, men man skal ikke stikke den visuelle delen av øldrikking under en stol!
 
Et bilde av øllen fra et vanlig glass hadde gjort saken mye lettere.

Det kan være du bruker en variant av bittelitt mørkere pilsner malt(?)
 
Jeg ser forsåvidt at den også er veldig uklar, ca 6 uker etter flasking (brukte whirlfloc).

Brygget på Speidel. Mesket på "standard" Kölsch mesketemp (husker ikke i farta temp, men inspirert av Andrimne og Designing great beers). 90 min koking.

Når det gjelder vann, så er dette fra Høvik i Bærum, uten justeringer.

Jeg nekter liksom å tro at jeg skal ha fått feil malttype to ganger i bryggesjappa...

1458244485115-1700495729.jpg
 
Tilbake
Topp