For mye av det gode? (Stout)

Har nå bestemt meg for å sette min første batch med stout. Har stort sett brygga ipa og apa og et par spede forsøk på pils, bayer og amber.

Jeg liker havrestout, sweet stout, stout som er lagra på whiskyfat, stout som er lagra på romfat osv.

Spørsmålet er da hva som skjer om jeg kjører på med havre, laktose, muscovado, eiketerninger bløtlagt i sprit i samme batch?
Kan det bli for mye av det gode? Eventuelt noe mer jeg kan ha oppi?

Så langt er oppskriften
4.5 kg Maris Otter
0.4 kg Flaket havre
0.35kg Chocolate
0.13kg Black Malt
Bitterhumle til 27 IBU
WLP004
 
Har med hell brygget god stout med omtrent samme maltsammensetning som deg, da med kaffe og ikke noe av det andre du nevnte
 
loebrygg skrev:
Har med hell brygget god stout med omtrent samme maltsammensetning som deg, da med kaffe og ikke noe av det andre du nevnte
Skal brygge en stout i helgen, med oppskrift funnet på bryggerstupet, og råvarer fra NØ i hus. Kaffe i vørteren har streifet meg, men bare såvidt. Kunne du tenke deg å dele litt info med en forholdsvis fersk all-grain brygger? Hvor mye, hvor lenge osv.?? Brygger på en BB30v3 dvs. ca 25 ltr. Takknemlig for hint og tips.  :yes:
 
dobbel espresso på 10 - 12 liter, og nå ca 2,5 dl presskanne som forsatt står til karbonering
vil ikke si at det er for mye, men kanskje akkurat passe
 
Har selv brygga en litt i samme gata som jeg flaska på tirsdag. (Mitt første forsøk på egenkomponering uten å kjøpe ferdigsett.... )

4,5kg Pale Malt (Maris Otter som du har valgt ville vel bare gjort den bedre :p )
0,5kg flaket havre
0,4kg sjokolademalt
0,2kg roasted barley
0,2kg peated malt

30g Challenger humle 60 min
30g Goldings, East Kent 20min

Ifølge brewtoad som jeg brukte til å sette det sammen skulle jeg ha 1.054OG (målte 1.053) og ende på 1.016 OG som jeg gjorde...
30 IBU
Farge 32SRM
Smakte ganske greit som vørter, smakte ganske greit før flasking, men har en misstanke om at jeg kommer til å hive noe mer peated og roasted oppi neste gang :p

julaften har den stått 7 dager på karbonering......
Synd jeg jobber :p
 
loebrygg skrev:
dobbel espresso på 10 - 12 liter, og nå ca 2,5 dl presskanne som forsatt står til karbonering
vil ikke si at det er for mye, men kanskje akkurat passe

Takker så mye !!  :skitbra:
 
Tilbake
Topp