For mye av det gode?

Hei folkens.

Onsdag i forrige uke brygget jeg en 25-liter med disse råvarene:
LME Amber 3,6 kg
DME Dark  0,5 kg
Sukker      0,8 kg

Hallertau tradition 7 % - 70g @ 60 min + 20g @ 15 min
East Kent Golding 4,9 % - 20g @ 15 min + 30g @ 2 min. (All humle var blomst).

Samlet mengde vørter til koking i min 20-liters kjele var 15 liter. Kjølt fra kokende til ca. 25 C i løpet av en drøy halvtime. "Vasket" ut det som måtte være igjen av søt- og smaksstoffer fra humlerestene i bunnen, silte opp i gjæringsbøtta (ikke presset på noen måte, bare fritt fall gjennom silen). Målt OG var 1.062.

Så var det selve spørsmålet da: Nå i kveld tok jeg en prøve for å måle hvor langt gjæringen er kommet. Vekta stoppet på ca. 1.026. Greit det, men så tok jeg en smak på tunga av "satsen", og det var jammen bittert! Nå regner jeg jo med at smaken vil bli atskillig mer balansert når ølet er ferdig gjæret, flasket, klarnet og kanskje til og med litt modnet. Det håper jeg i alle fall?? For nå kjente jeg lite annet av humla enn den sterke bittersmaken. (Og jeg har ikke brukt noe av den "blankspriten" jeg nevnte et annet sted på forumet..)

magne1972 skrev:
Mye humle :)
men smaken er jo forskjellig. Hvilken ølsort IPA?

Tja, det var det, da.. Sorten er vel "man-tar-det-man-har-liggende-og-ser-hva-det-blir". Jeg prøvde å sammenlikne oppskriften med de typene som ligger inne i Brewmate, uten å finne noen som matchet helt. Jaja, smaken minte egentlig litt om den jeg kjente fra ei flaske Vestkyst (Kinn) som dessverre ikke hadde fått den hvilen den trengte før åpning, og det må da virke lovende?

Hvis du har laget Vestkyst ved et (u)lykkestilfelle, må jeg bare gratulere. :ilike: Det er nemlig noe av det beste! :skitbra:

RDWHAHB. Mye kommer til å skje de neste ukene. Bare gi det tid. Jeg merket mye forskjell et par dager etter den var ferdig gjæret, og så etter ca 3 uker.

Både positive og beroligende svar her, og takk for det!

Jeg må legge til at dette er det andre(!) brygget i min karriere som jeg selv humler "fra bunnen av". Da ser jeg helt bort fra de greiene jeg lagde for drøyt 20 år siden, med Moss maltekstrakt, Kargus vingjær og tørket humle av ukjent opprinnelse og enda mer ukjent styrke (lagde en slags "te" av en mengde målt på slump, og helte det oppi sammen med resten av griseriet..). Men det ble jo alkohol i det, og en smak som minte litt om øl.

Hvis nå dette brygget ikke blir helt etter min smak, får jeg skrive det på kontoen for opplæring, og ta det med et smil. Og skulle det mot all formodning bli likt et av "de store" (ref. Dag), skal jeg ta det med et STORT smil!

Ha en fin dag, bryggere rundt omkring.

Som jeg nevnte på tirsdag, var SG da 1.026. Og det er den fortsatt, eller i alle fall ikke mye under... Jeg brukte samme type gjær på dette brygget som på det forrige, og der fikk jeg god utgjæring. OG på 1.063, FG på 1.016. Ellers stort sett samme fremgangsmåte, bortsett fra to ting som bare skulle telle i positiv retning; ekstra omhyggelig rengjøring/desinfisering av alt utstyr, og skikkelig kjøling av vørteren (forrige gang hadde jeg ikke fått tak i kjøler).

Mistanken går litt i retning av den mørke spraymalten. I fjor på denne tiden satte jeg et brygg der jeg tilsatte mørk spraymalt til ølsettet jeg brukte, og der var det det samme, høyere FG enn jeg på noen måte hadde ventet.

Er det andre som har hatt tilsvarende erfaringer med mørk spraymalt?

Oppdatering søndag 11/12: Nå har jeg gjort to målinger, først ved å tappe fra bunnkrana i et måleglass (1.026), så ved å løfte på lokket og senke vekta rett ned i brygget. Den siste ga en avlesning på 1.021!

Er det gjærkonsentrasjonen i det "dypeste laget" som gir den høye SG-en? Og det er vel målingen på toppen som gir det reelle søtstoffinnholdet? 1.021 høres kanskje ikke så ille ut med såpass mye maltekstrakt, og dertil av de litt mørkere typene?

Siden du har så mye bitter humle bør du være glad du har litt høy FG hadde dette brygget gjæret ned til 1.008 så hadde du fått bakåver sveis av bitterheten. viss brygget kjennes for bittert ut etter litt modning så la det ligge lenger, stærkt humlede brygg tåler ofte mye lagring og bitterheten vill dempes noe med tiden.

Brygget gikk på flasker nå på tirsdagen, og i går måtte jeg bare smake på det. Og jeg ble positivt overrasket - ølet hadde skikkelig fylde, den sødmen jeg kunne ane ble fint balansert av bitterheten fra humla, og denne gangen kom også smaks- og aromahumla til sin rett. Det siste kan jeg vel takke skikkelig kjøling for.

Brewmate sier at dette brygget skal ha IBU på 49,7. Hvis det regnes for å være mye, er nok jeg en god "humlefan", for dette var godt! (Og ennå er det veldig ferskt, gleder meg til det har fått modnet litt.)

Vistad skrev:
Begynner man først på humlekjøret så er man hekta ;D ;D ;D

Grattis meg godt øl!!!
Tusen takk!

Og takk til alle som bidrar med kunnskap og erfaringer her på forumet. Gull verdt for glade amatører!

Tilbake
Topp