For mye gjær?

SveinB

Norbrygg-medlem
Mye tyder på at jeg har hatt for lite gjær i to av bryggene mine. Det har laget ugreie i karboneringen, og skapt mye irritasjon og griseri!
Jeg lurer litt på om det vil ødelegge et brygg om jeg har "for mye gjær" i vørteren? Jeg setter dette i anførselstegn, for jeg vet ikke sikkert hva "for mye gjær" er. Men altså; vil det for eksempel ha negativ effekt på smaken av ølet, evt andre misforhold?

Mye tyder på at jeg har hatt for lite gjær i to av bryggene mine. Det har laget ugreie i karboneringen, og skapt mye irritasjon og griseri!
Jeg lurer litt på om det vil ødelegge et brygg om jeg har "for mye gjær" i vørteren? Jeg setter dette i anførselstegn, for jeg vet ikke sikkert hva "for mye gjær" er. Men altså; vil det for eksempel ha negativ effekt på smaken av ølet, evt andre misforhold?
Det er ikke noe mål å overpitche heller, men det finnes gode kalkulatorer på nett som lar deg regne ut hvor mye du trenger. Når det er sagt ville jeg heller liggi litt over enn litt under.

Det er ikke noe mål å overpitche heller, men det finnes gode kalkulatorer på nett som lar deg regne ut hvor mye du trenger. Når det er sagt ville jeg heller liggi litt over enn litt under.
Ser det poenget, men spørsmålet mitt er om det vil påvirke smaken på ølet om jeg bruker i overkant mye gjær?

Ja, det ligger jo i spørsmålet "overkant mye". Men hva er som du selv skriver, det da?
Jeg og flere med meg har hatt ny vørter (på tilsvarende stor batch) direkte på gjærkaka.
Nr to har for min del da alltid vært en vørter med høy OG, men det skrives vel her på forumet at
nr to da kanskje får opp mot fem ganger så mye gjær. Og så mye tror jeg ikke kalkulatorene vil vise.
De få gangene jeg har gjort det har det gått helt greit.
Med tørrgjær går alltid resten av pakken i. Uproblematisk det og.
Det er ganske sikkert avhengig av mange variabler, så skal du ha et ordentlig svar av noen som har kunnskap om dette, tror jeg du må gi mer info.
-Jeg vet ikke mer enn det andre på forumet skriver.

Ser det poenget, men spørsmålet mitt er om det vil påvirke smaken på ølet om jeg bruker i overkant mye gjær?

Ja, litt - men antakelig ikke så mye at du merker det. Vær oppmerksom på at du styrer smaksprofilen til ølet gjennom hvor mye gjær du bruker. Om du ønsker et fruktig øl med mye esterpreg, bør du bruke den minste mengden av det som er "nok", mens du bør bruke relativt mye om du ønsker et reint/nøytralt preg. Ulike typer øl krever ulike mengder gjær for å bli "riktig". Det er (bla.) derfor kalkulatorene gir deg ulike alternativer for hva som skal legges til grunn for beregningen av gjærmengde. Så må du ta hensyn til OG og gjæringstemperatur, også.

Underpitching og overpitching er å gi så mye for lite eller for mye at du riskerer å få usmaker, og det skal mer til å overpitche enn å underpitche. Men det er egentlig ingen grunn til å overpitche, for du trenger jo ikke å bruke all den gjæren du har, mens vi i blant kan komme til å ta sjansen på å underpitche fordi vi har for lite gjær.

Jeg er litt uenig med de fleste i at det er helt greit å overpitche. Du får et dårligere gjæringsforløp, og risikerer både dårlig utgjæring og usmaker. Særlig ville jeg vært engstelig for fusel. Men som sagt; det skal en del til.

Tilbake
Topp