For mye humle

Er på leting etter et øl med FOR MYE humle, rett å slett for å kjenne smaken.
Har vært igjennom NØ two captains, nr 100 og 500, i tillegg til haandbryggeriets fyr og flamme, uten at det har blitt for mye av det gode. Så, noen tips?
 
Mikkeller er kanskje noe av det mest ekstreme som finnes i forhold til humleinnhold? Uten VELDIG stor erfaring, men kjøpte et par Mikkeller American Dream i dagligvaren (Spar) hjemme, og sønn min og jeg var enige om at dette måtte være noe i nærheten av ren humleekstrakt...  Det smakte omtrent som det luktet i humleposene på Nøgne Ø bryggeriet, jeg stakk "nebbet" godt nedi og luktet da jeg var på besøk der i sommer...
 
nonshaugen skrev:
Mikkeller er kanskje noe av det mest ekstreme som finnes i forhold til humleinnhold? Uten VELDIG stor erfaring, men kjøpte et par Mikkeller American Dream i dagligvaren (Spar) hjemme, og sønn min og jeg var enige om at dette måtte være noe i nærheten av ren humleekstrakt...  Det smakte omtrent som det luktet i humleposene på Nøgne Ø bryggeriet, jeg stakk "nebbet" godt nedi og luktet da jeg var på besøk der i sommer...

Eg kjøpte ein sånn forrige veke, og det var ikkje akkurat ekstremt spør du meg. Ikkje i forhold til ein god IPA.
 
Aleks skrev:
Er på leting etter et øl med FOR MYE humle, rett å slett for å kjenne smaken.
Har vært igjennom NØ two captains, nr 100 og 500, i tillegg til haandbryggeriets fyr og flamme, uten at det har blitt for mye av det gode. Så, noen tips?

Brewdog dead pony club. Veldig sitrus. Alt du smaker er omtrent humle.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Miguel skrev:
Aleks skrev:
Er på leting etter et øl med FOR MYE humle, rett å slett for å kjenne smaken.
Har vært igjennom NØ two captains, nr 100 og 500, i tillegg til haandbryggeriets fyr og flamme, uten at det har blitt for mye av det gode. Så, noen tips?

Brewdog dead pony club. Veldig sitrus. Alt du smaker er omtrent humle.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Enig i den med brewdog dead pony club. Ikke min favoritt, da foretrekker jeg heller Punk ÌPA, som tydelig har mye mindre humle. Den er rett og slett kjempegod!
Er ikke så glad i overhumlete øl, og har tidligere blitt veldig skuffet når jeg har besøkt et par bryggepuber i Oslo (The Crow og Schouskjelleren).
Mener at det sikkert er fint om et par eller 5 av 20 øl for den saks skyld er godt humlet. Men jeg drar ikke dit igjen, rett og slett fordi jeg nesten ikke fant noen typer øl der som inneholdt en balansert mengde humle.

Har også erfaring med Haanbryggeriets Humlesus. Første gang jeg smakte denne så syntes jeg den var overaskende god og i fin balanse, selv om jeg var skeptisk på grunn av det navnet. Men har siden smakt den fra en av tappekranene på en pub, og da likte jeg den ikke i det hele tatt. Har hørt flere si det samme om den. Mulig det er min smakspreferanse som endrer seg basert på hva jeg har spist og drukket tidligere på kvelden, men jeg mistenker også at dette med humle og mengder og tider er noe pub og håndbryggerne ikke er nøyaktige nok med. Har selv erfaring med dette, og gode mengder humle som var ment som smakshumle på slutten av kokingen, ga plutselig et solid bidrag til bitterheten i ølet, fordi ølet ikke ble kjølt ned fort nok, eller temperaturen var for høy da dette ble tilsatt eller hva vet jeg...
 
olab skrev:
Miguel skrev:
Aleks skrev:
Er på leting etter et øl med FOR MYE humle, rett å slett for å kjenne smaken.
Har vært igjennom NØ two captains, nr 100 og 500, i tillegg til haandbryggeriets fyr og flamme, uten at det har blitt for mye av det gode. Så, noen tips?

Brewdog dead pony club. Veldig sitrus. Alt du smaker er omtrent humle.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Enig i den med brewdog dead pony club. Ikke min favoritt, da foretrekker jeg heller Punk ÌPA, som tydelig har mye mindre humle. Den er rett og slett kjempegod!
Er ikke så glad i overhumlete øl, og har tidligere blitt veldig skuffet når jeg har besøkt et par bryggepuber i Oslo (The Crow og Schouskjelleren).
Mener at det sikkert er fint om et par eller 5 av 20 øl for den saks skyld er godt humlet. Men jeg drar ikke dit igjen, rett og slett fordi jeg nesten ikke fant noen typer øl der som inneholdt en balansert mengde humle.

Har også erfaring med Haanbryggeriets Humlesus. Første gang jeg smakte denne så syntes jeg den var overaskende god og i fin balanse, selv om jeg var skeptisk på grunn av det navnet. Men har siden smakt den fra en av tappekranene på en pub, og da likte jeg den ikke i det hele tatt. Har hørt flere si det samme om den. Mulig det er min smakspreferanse som endrer seg basert på hva jeg har spist og drukket tidligere på kvelden, men jeg mistenker også at dette med humle og mengder og tider er noe pub og håndbryggerne ikke er nøyaktige nok med. Har selv erfaring med dette, og gode mengder humle som var ment som smakshumle på slutten av kokingen, ga plutselig et solid bidrag til bitterheten i ølet, fordi ølet ikke ble kjølt ned fort nok, eller temperaturen var for høy da dette ble tilsatt eller hva vet jeg...
Kan skrive under på at PunkIPA er en veldig god øl.  Humlesus like så, selv om jeg aldri hatt smakt den på tapp.

Eneste aberet jeg hatt med PunkIPA er at den smaker ganske forskjellig. Jeg har hatt noen skuffende flasker og den ene gangen jeg smakte den på tapp i Oslo var skuffende.  Men så smakte jeg den på tap i London for under to uker siden og det var himmelsk, like så med flaska jeg fikk i bodø forrige helg.  Mao, veldig varierende. 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk
 
Ingen nevnte øl her som jeg føler oppleves overkill (utenom kanskje 100/500, men der er den ekstreme sødmen en faktor). Husk at over 100 ibu begynner det å jevne seg ut hvor mye mennesker oppfatter forskjellig. Og igjen kan en øl med lavere ibu fortsatt oppleves mer intens.. Så, vanskelig spørsmål, uten at jeg helt ser hva du er ute etter så foreslår jeg at du koker opp en heftig humlesirup og ser. Eller bare tygger litt humle!! Vil trekke frem nanny state om du er ute etter å smake renest mulig humle i en kommersielt tilgjengelig øl.
 
Har jo smakt på humlepellets, uten at jeg har vært i nærheten av å finne igjen den intense smaken i noe øl:p Kjenner jo humlesmaken i alle disse ølene, men foreløpig har jeg ikke funnet noen grense på når strikken ryker for humlenivået. Litt det jeg er ute etter, hvordan smaker ett øl der humlen har ødelagt ølet:p Tipset om å bare lage noe ordentlig humlesirup er muligens det greieste:)
 
Her er oppskrift jeg har lagt inn på håndbrygg.dk på en orginal Burton IPA fra rundt 1850, hentet fra IPA boka til Mitch Steele. Den har en ganske god mengde humle, men var ikke den som hadde mest av de gamle oppskriftene.
Den skal i tillegg tørrhumles med en anseelig mengde humle, husker ikke mengden man kan finne det ut hvis du er interessert. Bare å kjøpe seg 1kg billig EKG og sette i gang, så bruker du det som blir igjen etter koking til tørrhumling:)
Du ender vel opp med en reell bitterhet etter gjæring på 80-100 IBU.

Original IPA Style: Engelsk IPA Brewer: HansV

Statistics
Volume: 25 liters
Boil Volume: 28 liters
OG: 1068
BG: 1061
FG: 1008
Alcohol: 7.9 % by vol.
Colour: 7 EBC (Pale yellow)
Bitterness: 223 IBU
BU/GU: 3.27

Fermentables
Pale Malt 7 EBC 3 EBC 7100 g


Mash schedule: Mesking 67 gader 1time
Hops
East Kent Golding 4.4% alpha 380 g 90 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 190 g 60 minutes
East Kent Golding 4.4% alpha 190 g 1 minutes


Fermentation
Yeast: Unspecified
Fermented at 20 degrees C for 14 days.
Fermented at 16 degrees C for 14 days.
Lagered at 10 degrees C for 365 days.

Comments:

Oppskrift basert på James McCrories original IPA fra boken IPA technicqes, reciepts and the evolution of India pale ale av Mitch Steele. Det er oppskrift på en opprinnelig Burton IPA fra midten av 1800 tallet.

Den har svært høy bitterhet og krever lang lagring for å bli drikkendes:)
 
Austmann hadde jaffal humla ned en øl for å dekke over ødelagt øl. Ellers er det vel rimeligere å smake en skikkelig gammel ipa, for å få humla ut av proporsjoner. Eller syns jeg du må på lav abv session-øl for å få totalt ubalanse
 
Det er jo kommet endel tips her.

Jeg vet ikke om lervig/mikkeler double eye PA enda er tilgjengelig noen plass? Denne synes jeg var fantastisk. 14% og masse herlig humle.
 
Aleks skrev:
Er på leting etter et øl med FOR MYE humle, rett å slett for å kjenne smaken.
Har vært igjennom NØ two captains, nr 100 og 500, i tillegg til haandbryggeriets fyr og flamme, uten at det har blitt for mye av det gode. Så, noen tips?

Hva med Double Bastard fra Stone Brewing? Vet ikke hvor lett den er å få tak i her, men det er i hvertfall en av de mer heftige humlebombene jeg har smakt.
 
Tilbake
Topp