For mye malt, for liten speidel

Thomas Trøa

Norbrygg-medlem
Når jeg skulle kjøpe inn ingrediensene til meg og min sjefs dobbelt ipa endte jeg opp med nesten 25kg malt, den stakkars speidelen tar vel bare 14kg eller hva det er.

Så min plan er at vi fyller speidelen med de vanlige 14kg og tar resten i et meskekar på siden for så å bruke vørteren fra meskenkaret som skyllevann i speidelen. Er dette en ålreit løsning eller finnes det noen andre måter å få bedre utbytte på?

Vi har tenkt på muligheten for å erstatte noe med ekstrakt, men ønsker å bruke den overflødige malten så langt det er mulig!
 
Tid er litt viktig ettersom vi gjør dette i arbeidstida, men hvis vi har resten i et mekekar på siden vil vi vel få samme effekt?
 
Bør iallefall spa på med mer malt. Effektiviteten på dobbeltmesk som de ovenfor anbefaler er endel mindre enn på vanlig mesk. Selv gikk jeg fra 75-80% effektivitet til 60-65% når jeg dobbeltmesket. Hvorvidt metoden din vil gi tilsvarende effektivitet vet jeg ikke men jeg ville kjørt på med så mye malt det var plass til i begge meskekarene :)
 
Tilbake
Topp