For mye skum

Har brygget øl fra konsentrat, maltekstrakt, gjær og vann, 25l. Etter klaring, tappet over i et stålfat med drivgass fra kullsyre apparat.
Fra fatet er det montert en 1,5m lang 3/16 slange via en kuleventil og 10mm rør til bunnen av fatet til en proff. tappekran med justerhendel.
Det er fylt ca 1kg trykk i fatet.
Jeg klarer ikke å tappe et glass øl uten å få halvparten skum uansett hvordan jeg justerer hendelen.
Er det gal dimensjon på slange eller noe annet jeg gjør galt.?

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
Hvis du reduserer trykket til 0.5 bar er det fortsatt mye skum? 1 bar er litt i overkant trykk til servering egentlig.

PetterL

Norbrygg-medlem
Hvis du reduserer trykket til 0.5 bar er det fortsatt mye skum? 1 bar er litt i overkant trykk til servering egentlig.
Uenig. Hvis ølet ikke kan stå på karboneringstrykk også når en serverer så har en for lite trykkfall i systemet. Lenger 3/16" slange så er problemet i orden (og en trenger ikke å justere trykket opp og ned hele veien).

Jeg har hatt fat karbonert på 3 bar uten skumproblem ;) (musserende vin)

Oddvar Demmo

Norbrygg-medlem
Hvis SLANGE med ID 3/16"/4,75 mm kan du nok plages, kanskje også litt med 3/16"/2,7 mm RØR, det er bare å øke lengdene, 1 bar er fint trykk, går selv litt over det også.
Umulig å vite dimensjonene når det ikke henvises til industrinorm eller oppgir ID/OD :)

Hei, og takk for råd. Fant ut av problemet. Kanskje er det noe som kan oppstå hos andre, og kan ha nytte av årsaken:
Det skyltes falskluft. Stigerøret i fatet er skrudd fast i kuleventilen på innsiden, over ølnivået. Når det tappes, lekker det kullsyre gjennom en dårlig tilskrudd kobling mellom ventil og stigerør, og blir med opp. :mad:

Miguel

Norbrygg-medlem
Hei, og takk for råd. Fant ut av problemet. Kanskje er det noe som kan oppstå hos andre, og kan ha nytte av årsaken:
Det skyltes falskluft. Stigerøret i fatet er skrudd fast i kuleventilen på innsiden, over ølnivået. Når det tappes, lekker det kullsyre gjennom en dårlig tilskrudd kobling mellom ventil og stigerør, og blir med opp. :mad:
Dette har jeg opplevd og, "falskluft" altså, men da var det på ball-locken. Siden du skrev at du ikke hadde lekkasjer og jeg tenkte bare utenfor fatet så droppet jeg å svare. Det blir en slags venturi-effekt virker det som.

Topp