For mye sukker i flaskene som står til karbonering... fare?

Hei, jeg har 17l lys ale stående til karbonering.

Jeg ser ut til å ha fått for store mengder sukker i flaskene: 6-7g per flaske som er 0,33.

Dette er etter hva jeg vet alt for mye. Jeg lurer således på om det kan være noen fare (f.eks. flaskebomber) eller burde jeg ikke være bekymret?

Flaskene er Ringens sine som jeg bruker om og om igjen. Korkene er kjøpt på Europris og er etter erfaring litt dårlig hold i. Det lekker derfor litt karbondioksid ut, men ikke så mye. I dette tilfellet kan jo det være fint at korkene ikke er helt tett :)

- Burde jeg være bekymret?

Takk for svar!
 
Ja. Du har brukt tre ganger mer enn du burde, 18-21 gram pr liter. 6 gr. pr. liter holder. Med den sukkermengden har du også økt alkholinnholdet med bortimot 1 %. Dette tror jeg kommer til å smelle hvis ikke du tar av/løsner korkene.
 
Det er da rundt 18-20 gr pr liter og det kan bli bomber. Vil anbefale å sette dem i en plastkasse som holder tett, gjerne med lokk på og noe tunkt oppe på der igjen. Jeg har fremdeles glass som har borret seg inn i takplatene etter falskebomber selv. Det kan være at korkene vil lekke litt, men best å ta forholdsregler. Bruk vernebriller når de skal åpnes.
 
Tilbake
Topp