For mye tørrhumle, hva bør jeg gjøre?

Trenger noen råd.
For noen timer siden hev jeg oppi en humlepose med (pellets) 60gram Cascade og 55gram Amarillo i omstukket IPA (1.052 til 1.006). Problemet her er bare at det er 13 liter...
Planen var å tørrhumle i 5 dager, men ser jo at mengden er dobbelt av hva planen opprinnelig var. Det gikk litt for i svingene her med to humler (rest fra bitterhumling), og konverteringer fra oz, gallons og "inspirasjon" fra andre med større batcher...

Hva bør jeg gjøre?

Tappe den etter fem dager, karbonere, og så drikke den opp, i hht den opprinnelige planen. :)

Helt ærlig.
Jeg er redd at det blir for mye rett og slett, har lest en plass at noen fikk "diesel" smak med for mye Amarillo (tørrhumlet).
Brygget har forresten en IBU 111.

For mye tørrhumle kan i værste fall være sløsing med penger, men det skader ikke øllet

Jeg er redd at det blir for mye rett og slett, har lest en plass at noen fikk "diesel" smak med for mye Amarillo (tørrhumlet).
Brygget har forresten en IBU 111.

Som Forvirret skriver, finn noe annet å bekymre deg for. Og som loebrygg skriver så taper humlearoma seg med tid, så du kan evt bare la den stå og drikke den som en APA, eller enda senere Am. Blonde etterhvert. Men hvis du har hatt nevneverdig oksygenopptak i ølet, så ville jeg selv ikke latt den stå, da humla ikke bare fader, men får en dårlig smak over tid med tilgang til oksygen.

Tørrhumling i det hele tatt er jo djevelens verk, men stikk innom en kirke 29. oktober, så kan det være hjelp å få. Sikkert lurt å ta med det som er igjen av ølet.

Tilbake
Topp