For sent å lage starter i kveld og bruke på søndag?

Skal brygge på søndag kveld/ettermiddag.

Er det for sent å lage gjærstarter i kveld og bruke på søndag?

Tenkte egentlig å ha i gjær i morgen tidlig for å være helt presis (La den kjøle seg over natta).
 
christoph skrev:
Skal brygge på søndag kveld/ettermiddag.

Er det for sent å lage gjærstarter i kveld og bruke på søndag?

Tenkte egentlig å ha i gjær i morgen tidlig for å være helt presis (La den kjøle seg over natta).

Jeg har nettop laget starter. Kjølet den i vann og tilsatt gjær nå og satt den på røreren :) skal brygge på tirsdag. 

Lag gjærstarter og tilsett gjær. Og brygg på søndag
 
det optimale er at starteren går 24-36 timer, du kan da pitche aktiv starter direkte, eller sette til kjøling/bunnfelling for å pitche kun gjæren.
Å pitche aktiv starter er helt ok, såfremt starteren ikke er større en ca 10% av brygget... dvs 2,5 liter starter på 25 liter vørter. den bør også være satt på vøreter tilnærmet farge lys/mørk er nærme nok :)
Aktiv starter er fint med at ved riktig belufting, har du aktiv gjæring i løpet av en halv/halvannen time... ulempen er oksydert vørter, men flere undersøkelser tilsier null smak av denne ;)
Kjør på...
 
Jeg skal brygge en lager og bør vel helst dekantere i følge Gahr sin artikkel.

Hvor lenge bør den egentlig stå kaldt før man kan dekantere?
 
christoph skrev:
Jeg skal brygge en lager og bør vel helst dekantere i følge Gahr sin artikkel.

Hvor lenge bør den egentlig stå kaldt før man kan dekantere?
Dette ser du, sett starteren kjølig så vil du se at gjæren legger seg på bunnen. hos meg varierer dette fra 6-24 timer avhengig av gjærtype.
 
aakvik skrev:
christoph skrev:
Jeg skal brygge en lager og bør vel helst dekantere i følge Gahr sin artikkel.

Hvor lenge bør den egentlig stå kaldt før man kan dekantere?
Dette ser du, sett starteren kjølig så vil du se at gjæren legger seg på bunnen. hos meg varierer dette fra 6-24 timer avhengig av gjærtype.

Jeg syns optimalt er 48 timer. Men 24 funker ;)
 
Satte en gjærstart i går klokken 20:00 på magnetrører.

Starter:
2 liter vann
200gram lys spraymalt
2 rør WLP007 expiration date 23.03.13 (brukte 2stk pga gamle rør).


Erfaring:
I dag kl 17:30 var starteren "ferdig", ikke mer krausen, men masse "klumper" av gjær. Så for meg virker det som det går helt fint å sette starter på en fredagskveld for så å bruke gjæren på søndag. I hvertfall med WLP007.
 
Tilbake
Topp