For sent for Juleøl?

Hei,

Snakket med svigerfar i går om å sette juleøl, han mente dette burde vært gjort i påske.

Er det for sent og sette en batch nå når jeg kommer tilbake fra ferie i August?

Evt noen oppskrifter som er bedre egnet enn andre? :)
 
Hei. Jeg synes helt klart at du skal lage juleøl i august! Det er godt mulig at det smaker bedre til påske, men mest sannsynlig så smaker det enda bedre til neste jul, så hvor tidlig skal man egentlig begynne? Vinneren av PF i år var vel et juleøl som hadde fått stå i tre år... Så lag øl, kos deg med det til jul, og spar på noen flasker utover for å se på hvordan den utvikler seg.

Tror snart jeg må begynne med årets juleøl sjøl også ;)
 
Kommer til å lage mitt i august, etter en del forsinkelser.
Om det er "for sent" avhenger selvsagt av øltype. Drikkende blir det uansett, men når det er på topp er en annen sak.

Om svigerfar er vant til mer tradisjonell gårdsbrygging får du minne ham på at du har noe bedre kontroll på termeratur og dermed ikke nødvendigvis trenger lagre ølet i evigheter for at usmaker skal forsvinne og godsmaker utvikle seg.
 
Dette er ikke noe problem. Ølet får jo minst tre måneders modningstid. Det er mer enn nok. Hvis du brygger øl med alkoholprosenter påover 7-8 vil alkoholsmaken dempe seg og runde seg av med lang lagring. Mine dobbelbokker blir difinitivt bedre med mer enn tre måneders lagring. Men lager du et juleøl på 6-7% holder tre måneder. Det gjør det forsåvidt med sterkere øl og. Sterke lagerøl kan godt gjæres litt kaldt (dvs på 8-9 grader) med mye pitchet gjær. Da blir det mindre fuselalkoholer som også påvirker lagringsbehovet.

Mvh
Bårdd
 
Takk for gode tips. Da er det helt klart at dette settes i August.

Har jo fått et tips til oppskrift, er det flere favoritter å by på?
 
Bare for å legge til 'det går nok helt sikkert fint'. Jeg kjørte i år et sett fra nøgne ø (God Jul 2008 oppskrift). Gjæra i 2 uker, tappet og tilsatte sukkerlake for en uke siden, prøvde 2 flasker i dag og er litt usikker på om dette varer til jul :)
 
Tilbake
Topp