mårt1
Norbrygg-medlem
For 14 dager siden brygget jeg en belgisk blonde med råvaresett fra petit agentur. Fikk OG 1.061 og etter voldsom gjæring det første døgnet var den nede i 1.020. Nå har den altså stått i 13 dager til, og er nede i 1.015 (og har stått slik de 3 siste døgn). Oppskriften fra petit sikter inn på OG 1.057 og FG 1.014. Jeg regnet dermed med at alt var klart for tapping, men når jeg har stukket om og tilsatt sukkerlake merker jeg at det er kullsyre i ølet... Det skummer i flaskene når jeg tapper med flasketapper. Prøvde å riste på en halvfylt flaske og holde foran åpningen med tommelen, og jeg merker godt at det blir trykk.
Jeg kan vel nesten regne med at dette blir flaskebomber...? Har tilsatt 6g sukker / liter. Har heller aldri brygget noe belgisk med kandis / sukkertilsetning, men ingen at de ca 10 tidligere batchene mine har vært slik.
Jeg kan vel nesten regne med at dette blir flaskebomber...? Har tilsatt 6g sukker / liter. Har heller aldri brygget noe belgisk med kandis / sukkertilsetning, men ingen at de ca 10 tidligere batchene mine har vært slik.