Forbedre Imp stout.

Mortenpip

Norbrygg-medlem
Si at man ønsker OG 1100.
Har nok plass i meske kjele og kokekjele.

-Meske, og koke 90 min.
-meske, og skylle slik at man får mer vørter og koke lenge. Evt hvor lenge?
-meske, koke lenge og fylle etter med vann.
- redusere noen liter av firstrunnings og sette til?

Hva tror dere vil gi best resultat? Eller noe annet som er bedre??
 
Min RIS gjør jeg ved å koke lenge. Hvor lenge kan variere litt. Tilsetter humle når jeg har nådd et visst nivå i kokekjelen slik at jeg vet at fra der av så når jeg post boil volum etter x tid.
 
Min RIS gjør jeg ved å koke lenge. Hvor lenge kan variere litt. Tilsetter humle når jeg har nådd et visst nivå i kokekjelen slik at jeg vet at fra der av så når jeg post boil volum etter x tid.
Lenge? Type 2, 4 eller 12 timer? Prøvd eller lest noe om å redusere?
 
Lenge? Type 2, 4 eller 12 timer? Prøvd eller lest noe om å redusere?

Som regel rundt fem timer, Kunne gått fortere i det nye oppsettet, men da må jeg guffe opp kokeplata.

Men det varierer jo veldig ut ifra hva du får ut av mesken.

Hva mener du med å redusere? Det er vel det koking gjør.
 
Som regel rundt fem timer, Kunne gått fortere i det nye oppsettet, men da må jeg guffe opp kokeplata.

Men det varierer jo veldig ut ifra hva du får ut av mesken.

Hva mener du med å redusere? Det er vel det koking gjør.
Ta ut firstrunnings og koke ned til «malt sirup» beste ordet jeg kunne komme opp med
 
Koke ned første avrenning og så tynne med vann høres kontraintuitivt ut,
er det ikke enklere (og bedre) å tappe av så mye vørter/sukker som mulig og så koke til ønsket tetthet?
Du vet vel omtrent prosentvis avdamping pr time; da skal det være greit å måle SG ved oppkok og deretter beregne
hvor lang koketid du trenger for å oppnå ønsket OG.
Du kan gjøre det andre veien også: Gitt at du vet at du kan koke i X antall timer, med kjent avdamping, og ønsker å ende med OG på 1,xxxx;
da kan du regne deg tilbake til hva SG må være ved oppkok. :)
 
Det blir vel ikke å tynne ut med vann, men med second runnings, som fortsatt er passe potent vørter.

Avkoket er iflg min erfaring ikke likt pr time, her har jeg debattert litt, men jeg får det ikke til å bli at avkoket blir like stort hvis jeg koker 30L som 2L gitt tilført effekt er lik.
 
Når jeg brygger RIs og BW, som skal ligge rundt 1100 OG, så ender jeg opp med å koke i ca 2 timer på mitt oppsett, med ca 34 l til kok i utgangspunktet. Det er mitt normale startvolum, så koketiden blir bestemt av ønsket slutt-OG. Jeg bruker BeerSmith for beregning av koketiden, basert på utgangspunktet i kjelen før kok. Bruker batch sparge for skylling til ønsket startvolum.
 
Jeg har kjørt mine to første batcher med OG på 90-tallet nå - 1.094 og 1.096 - og det har fungert fint for meg med vanlig batch sparging og koking i et par timer. Da har jeg hatt meskeeffektivitet på 72-74%. Men jeg har en følelse av at effektiviteten vil falle kraftig om jeg prøver å presse OG enda høyere. Da tror jeg faktisk jeg ville tydd til litt maltekstrakt.

Så er det vel tid for dagens Palmer-sitat. Han er skepisk til å drive innkoking av mesken for langt når det brygges sterkøl: "The extended boil generates a lot more Maillard products than a typical wort boil, and many of these products resemble those that are associated with extract twang." (s.183, 2017-utgaven av How to Brew.)
 
Tilbake
Topp