Forbedring av prosess: Mesking/skylling i Igloo

Hei,

jeg er fersk med brygging, og tar sjansen på å legge ut noen spørsmål for å forbedre min prosess med mesking/skylling i Igloo kjølebag ifbm at jeg vurderer å lage et overrislingsmanifold:

1) Vil det ha noen hensikt å kjøre kontinuerlig resirkulering under meskingen med pumpe fra tappkranen på boksen og gjennom overrislingsmanigoldet? Mister man i tilfelle mye mesketemperatur på denne prosessen (ettersom vørtern vil være utenfor boksen i romtemperatur under sirkuleringen)? Rører man underveis i meskingen?

2) Tapper man først ut all vørtern fra meskingen før man begynner å skylle?

3) Er fly sparge den beste skyllemetoden med et slikt oppsett? Antar at man i tilfelle overfører skyllevann fra en annen kjøleboks med pumpe? Rører man i mesken underveis i skyllingen?

4) Når slutter man å skylle? Når man har nådd et visst totalvolum i kokekaret, når man har en viss total SG eller når skyllevannet har nådd en viss SG?

5) Er det noen som har noen bilder av eller tips til utforming av et overrislingsmanifold?

Håper noen kan hjelpe med noen av spørsmålene over.

Mvh Haakon
 
Har ikke så mange svar, men bare et nytt spørsmål: Bruker du bazookafilter i bunn eller har du lagt opp perforerte kobberrør? Jeg bruker sistnevnte og skyller delvis kontinuerlig, dvs etterfyller med ca en liter vann (ca 78-80 grader) om gangen jevnt utover slik at det alltid er væske helt i toppen. Kan skylle oppimot 1 time på ca. 50 liter vørter. Har aldri hatt bedre enn 70 % utbytte etter skylling. Håper noen har gode tips for økt utbytte :)


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jeg bruker perforert kobbermanifold i bunn ja, og ligger på noen og sytti prosent utbytte. Jeg skyller i dag med å helle vann sakte over mesken (etter å ha tappet, slik at mesken ligger "tørr" når jeg starter). Problemet med dette slik jeg ser det er at boksen er åpen og man mister mye temperatur, det er vanskelig å spre det godt nok utover (heller over et døslag for å få litt spredning, og ikke treffe mesken for hardt), og det er vanskelig å gjøre det sakte nok. Jeg ser for meg at en variant av metoden jeg skisserer over vil fungere bedre, og ikke minst enklere:) Håper noen kan bistå med litt tips.
 
  • Like
Reaksjoner: KSA
Etter å ha prøvd både kontinuerlig skylling og parti skylling bruker jeg nå kun parti skylling på brygg med OG under 1.060. Parti skylling tar kortere tid, krever mindre teknikk/utstyr, og er vanskelig å gjøre feil i motsetning til kontinuerlig skylling. Jeg har konsistent brygghus effektivitet på 83% med partiskylling. Ikke så sexy oppsett og kul teknologi som kontinuerlig skylling, men funker og er undervurdert for hjemmebryggeren som ikke har fokus på dingser og teknologi;) Jeg mesker og koker i samme 39L kjele, utstyrt med silbunn samt kran og pumpe, altså rimelig minimalistisk bryggeri.
Se denne tråden for erfaringer fra de med kjølboks oppsett https://forum.norbrygg.no/threads/skylling-av-mesk.27436/#post-280711
 
Takk for trådtips og råd.

Et spm ang partiskylling. Man tømmer altså ut all "meskevørtern" før man tilsetter skyllevannet (etter å ha resirkulert)? Er det noe poeng å tømme ut denne sakte? Og etter å ha tilsatt skyllevann, rørt og latt dette stå i 10-20 min (og resirkulert), er det noe poeng å tømme dette sakte av?

Og bare for å være sikker: det er temperaturen i mesken som skal være 78 grader når man skyller? Dvs at temperaturen på skyllevannet skal være en god del høyere?
 
Takk for trådtips og råd.

Et spm ang partiskylling. Man tømmer altså ut all "meskevørtern" før man tilsetter skyllevannet (etter å ha resirkulert)? Er det noe poeng å tømme ut denne sakte? Og etter å ha tilsatt skyllevann, rørt og latt dette stå i 10-20 min (og resirkulert), er det noe poeng å tømme dette sakte av?

Og bare for å være sikker: det er temperaturen i mesken som skal være 78 grader når man skyller? Dvs at temperaturen på skyllevannet skal være en god del høyere?
Ja, tømmer ut vørteren så fort som mulig for å spare tid, spiller ingen rolle. Det gjelder begge gangene. Når du tilsetter skyllevannet rører du godt rundt i mesken etterpå, slik at sukkeret i kornet blir oppløst bedre i vannet. Rør gjerne en gang til før tapping, tror å la det stå 5-10 minutter holder lenge.
Skyllevannet bør vel holde 78-80 grader, men faren for å ekstrahere tanniner er liten ved partiskylling da SG på skyllevannet nok ikke blir mindre enn 1.020 - 1.015 normalt.

Nå skal jeg innrømme at jeg deler skyllevannet i to like store volum, og skyller 2 ganger. Ikke nødvendig, men det gir deg typisk 5-8 % ekstra.
 
Sist redigert:
Noget Undergjæret,

tusen takk for veldig god hjelp, både denne gangen og i flere andre sammenhenger. Setter stor pris på dine gode og presise svar. Dine svar i denne tråden alene har trolig effektivisert prosessen min med 30 minutter (jeg har tappet av veeeeeldig sakte frem til nå).

Men det er fremdeles et poeng å tilsette skyllevannet sakte, og spre det mest mulig utover, eller har det også mindre å si ettersom man rører godt etterpå allikevel?
 
Hell skyllevannet raskt oppi, tenk at kornet er sukker og du bare skal løse opp sukkerkornene i vannet, det fikser røringen:) takk for hyggelig tilbakemelding !
 
... og der effektiviserte du prosessen min med ytterligere 20 minutter :)

Jeg kommer til å gjøre det på denne måten neste gang. Er det ellers noe annet jeg kan gjøre for å øke effektiviteten? Den bør vel være høyere enn noen og sytti prosent? Jeg ber alltid bryggselv om å kverne kornet ihht kjøleboks med manifold, så jeg vil tro kvernegraden er ok.

Jeg beregner skyllevolum slik at jeg ender opp med et kokevolum på 29 liter (på en 25 liters oppskrift) preboil, og får da ca 21-22 liter i gjæringskaret. OG pleier å treffe bra.
 
Kanskje @Ingeniøren har noen flere spesifikke tips til mesking med kjøleboks? Vet ikke om det er vanlig å røre i mesken noen ganger underveis eller om det ikke gjøres pga. ev. varmetap.
Som sagt mesker jeg i kjele så spesifikke triks for å bedre effektiviteten angående kjøleboks kan jeg ikke bidra med.
Det aller viktigste med effektiviteten er at den er konsistent fra gang til gang slik at du kan skalere oppskriftene etter ditt bryggeri og få forventet resultat. Når det er sagt så er nok 80% effektivitet på brygg med "normal" OG helt klart innen rekkevidde.
 
Litt tilleggsinfo: Jeg mesker med 3L/KG, har forsøkt med temperaturer mellom 64 og 68, rører 2-3 ganger underveis i meskingen. Vurderer å øke mesketiden fra 60-90 minutter - kan det ha noe å si?

Håper noen har noen tips.
 
Litt tilleggsinfo: Jeg mesker med 3L/KG, har forsøkt med temperaturer mellom 64 og 68, rører 2-3 ganger underveis i meskingen. Vurderer å øke mesketiden fra 60-90 minutter - kan det ha noe å si?

Håper noen har noen tips.
Hei Haakon,
Jeg tror meskeprosessen tar ca en time, men jeg bruker alltid jodtinktur for å sjekke om det er rester av stivelse. Jeg har opplevd at det gikk ca 1 t og 20 min før all stivelse var konvertert.

-Roger
 
Takk for tips Roger. Jeg har ikke brukt jod tidligere. Er dette måten du gjør det på:?

Ta en prøve av meskevannet, legg den på et hvitt fat, tilsett noen dråper jod. Dersom dråpene blir mørke kan mesken stå lenger, og dersom de holder seg lyse (gule?) så er mesken ferdig (dvs all stivelse er konvertert til sukker?)? Antar at man kun gjør dette på siste partiskylling?
 
Hallo folkens, tror @Noget Undergjæret har nevnt det meste i de forrige innleggene. For meg er ikke utbyttet veldig viktig lenger, nå er jeg blitt mer lat og kanskje mer fokusert på en rasjonell og forutsigbar prosess. Temperaturtrinn går på infusjon med varmtvann, og tykkelse på mesken L/kg er mindre viktig enn temperatur.

Knus malten så fint som ditt system tillater. Hvis stuck mash så er det ingen krise, bare litt røring i boksen, og evt. knuse litt grovere neste gang. Selv fukter jeg malten og knuser veldig tight: 0.5 - 0.7 mm. Jeg rører 3-4 noen ganger underveis i prosessen, og sørger for 77-78 grader i mesken ved avtapping.

Flere skyllinger med nogenlunde like volumer gir naturligvis høyere utbytte. Lengre mesketid kan gi noe høyere utbytte, og større utgjæring for øltyper som eks. tysk pils, belgisk ale o.l. Lite ekstra å hente på effektivitet utover 2 skyllinger. Har selv aldri benyttet mer enn første avtapping+ en skylling.

Brygger ofte No-sparge på bekostninge av utbytte, men for små batcher på ca. 25 L er det kun snakk om en ekstra 1/2 kg med basismalt for å ta høyde for dette. Jeg har hverken skyllemanifold eller noen avansert falskbunn, og oppnår 70-80% utbytte avh. antall skyllinger. Når det kommer til antall liter pr. kg så er ikke det så viktig, jeg mesker inn med ca. 2.5-3L/kg på 61-63 grader i mesk, og etterfyller med varmtvann for temp. trinn på ca. 70 grader, og avslutningvis på ca. 77 grader. En ett- trinns mesk på 66-68 grader er sannsynligvis like bra, men da ville jeg holdt meg til 3-4L/kg, og resten av volumet fordelt på utmesk/skylling.
 
Supert, takker & bukker! Når det gjelder utmesk; er det slik å forstå at man da f.eks mesker på 66 grader, og de siste fem minutter varmer man opp hele meskekaret til 77-78 grader ved å tilsette x liter kokende vann og røre godt? Er det anbefalt å kjøre utmesk?
 
Hvis du skyller kan du bare tappe ut den første mesken og varme opp skyllevannet så du får rett temperatur for utmesking når du skyller. Dette er selvsagt enklere ved partiskylling en kontinuelig skylling.
Hvor stor meskeboks har du? Jeg bruker en boks som er så stor at jeg får plass til fullt volum. Jeg mesker først med vanlig vann/malt forhold og etter en times tid tilsetter jeg resten av vannet så jeg kommer opp i 78 grader for utmesking. Så lar jeg det stå litt, resirkulerer og tapper. Helt klart den enkleste måten å gjøre det på, gitt at du har stor nok meskeboks. Jeg ligger på rundt 80% effektivitet med denne metoden, inkludert svinnet under silbunnen. Det blir også rimelig likt fra gang til gang. Men både partiskylling og kontinuelig skylling vil selvsagt kunne gi like bra resultater og litt høyere effektivitet.
 
Jeg har en 36-liters Igloo. Hvis jeg skjønner "Mash Steps"-kalkulatoren til Brewers Friend riktig skal jeg tilsette 9,3 liter kokende vann (dersom jeg mesker med 5kg malt, 3 liter/kg) for å løfte temperaturen på hele mesken fra 66 til 78 grader. Da vil jeg ha totalt 9,3+3x5=24,3 liter + malten. Det ser ut som om 1 kg malt=ca 2 liter. Da ender jeg i tilfelle på 34,3 liter. Det begynner vel å bli litt knapt om plassen da ja......

Hvor viktig er utmesk?
 
Jeg har en 36-liters Igloo. Hvis jeg skjønner "Mash Steps"-kalkulatoren til Brewers Friend riktig skal jeg tilsette 9,3 liter kokende vann (dersom jeg mesker med 5kg malt, 3 liter/kg) for å løfte temperaturen på hele mesken fra 66 til 78 grader. Da vil jeg ha totalt 9,3+3x5=24,3 liter + malten. Det ser ut som om 1 kg malt=ca 2 liter. Da ender jeg i tilfelle på 34,3 liter. Det begynner vel å bli litt knapt om plassen da ja......

Hvor viktig er utmesk?
Du kan akseptere en noe lavere temperatur enn 78 gr, eller bruke rundt 2.5L/kg i første trinn. Uansett; Ikke av de mest kritiske faktorene for et vellykket resultat.
 
Supert! Da prøver jeg dette neste gang.

Har det noe for seg med kontinuerlig resirkulering (vha pumpe og overrislingsmanifold) under meskingen når man partiskyller?
 
Supert! Da prøver jeg dette neste gang.

Har det noe for seg med kontinuerlig resirkulering (vha pumpe og overrislingsmanifold) under meskingen når man partiskyller?
Vet ikke, jeg har valgt kjøleboksoppsett for å forenkle meskeprosessen uten unødvendige tekniske duppedingser. Kan være at du får klarere vørter og noe høyere utbytte, men vørteren er uansett klar etter en god kokeprosess og litt klarningsmiddel. Men helt sikkert andre som har erfaring med dette.
 
Tilbake
Topp