Forberedelser før første batch

Jonas

 
Er det noe man bør gjøre før man bruker en bb30 første gang? Noe sier meg at den burde rengjøres noget ekstra når den er ny og ubrukt?
 
Er det noe man bør gjøre før man bruker en bb30 første gang? Noe sier meg at den burde rengjøres noget ekstra når den er ny og ubrukt?

Begynner du å grave i problematikken, finner du en del stoff om at stålet bør/må passiveres med syre, f.eks. en starsanblanding. Det er antakelig unødvendig. (Se her.) Jeg mener det holder lenge å vaske godt med et vanlig vaskemiddel - bare ikke noe klorholdig. Jeg bruker maskinoppvaskmiddel, og har aldri merket noen dårlig effekt av det. Bruk ikke noen form for aggressiv skrubb; en oppvaskbørste eller svamp holder.
 
Jeg ville nok fylt opp kjelen til over halvfull med vann, og kokt opp for å sjekke elementer og termostat. Samtidig sjekker du at alle kraner og koblinger er tette. Test pumpa også (om du har) for funksjon og tette koblinger.
Ingenting er mer irriterende enn å finne lekkasjer etter man har fylt opp med malt, etc. :(
 
Tilbake
Topp