Forbruk av gass for krabbekoker

Kasami

Norbrygg-medlem
Jeg benytter meg av Netthandelen-krabbekokeren for BIAB-brygging som jeg vet flere andre også her gjør.
Nå har jeg kjørt gjennom to brygg, og er så langt veldig godt fornøyd med oppsettet. Jeg en komposittank på 11 kg(?, største typen) med propan.

Problemet mitt er at jeg er redd for å plutselig gå tom for gass, og sitte med halvferdig koking.
Er det noen som har erfaring med hvor mange brygg en slik tank holder, og blir jeg nødt til å investere i en ekstratank som backup eller er det en enkel måte å finne ut hvor mye som er igjen?
 
Det står tara på flaska så er bare å veie den å trekke fra flaskevekta (tara) så vet du hvor mye du har igjen men det er bestandig greir å ha ei flaske ekstra så man ikke går fri.  Har ikke regna på hvor mange brygg jeg koker pr flaske men den er nokså rimelig i drift.
 
Min erfaring er et sted mellom 8 til 10 brygg per 10 kg stålflaske... Det inkluderer 1 times koking pluss tiden det tar å oppnå kok. Tykkbunnet stålkjele uten isolasjon.  Som SverreK sier kan du veie flaska før/etter et brygg så vet du hvor mye gass du bruker...
 
Hold compositflaska mot lyset så ser du hvor mye du har igjen.

Forøvrig altid smart å ha en i reserve, både for koking og for fatanlegget (CO2).
 
Av egen erfaring er det kjekt med to. Feilberegnet en gang og gikk tom. Gode naboer er også kjekt å ha i en sådan stund....;D

Sent from my HTC Sensation XE with Beats Audio using Tapatalk
 
Jeg har også brenner'n fra Netthandlen. Jeg målte før og etter en batch en gang, og kom frem til at jeg hadde brukt 1,2 kg gass på hele seansen. På full trøkk bruker den 0,8 kg pr time. Det er sikkert noen lokale variasjoner på dette, men det er i hvert fall omtrentlig.
 
Takker for svar, godt å høre at det ikke var verre forbruk.

Effekten på brenneren er oppgitt til 15 kW på maks, og ut fra researchen min gir 1 kg propan omtrent 13 kWh. Det skulle tilsi en forbruk på 0,8-1 kg pr time siden jeg ikke kjører på fullt.

Vi har to 5 kg tanker som brukes på hytta, men det er selvsagt mer vitalt aldri å gå tom under brygging. Så da blir løsningen å ha backupen fra hytta tilgjengelig under brygging. :)

For alle som ønsker BIAB-oppsett kan forøvrig krabbekokeren absolutt anbefales så langt. Sammen med maltposen fra bryggselv.no som passet perfekt til kjelen er det nok en rimelig overgang til allgrain.
 
Personlig har jeg slitt en del med å få den til å brenne rent, det vil si strengt tatt har jeg gitt opp. Den soter som et h... Men jeg har hørt av andre, og sette video på nett, om at de får brenneren til å virke som den skal. Så det er vel sikkert ett eller annet i støpen på min. Utover det så er den glimrende til BIAB ja.
 
Kasami skrev:
Takker for svar, godt å høre at det ikke var verre forbruk.

Effekten på brenneren er oppgitt til 15 kW på maks, og ut fra researchen min gir 1 kg propan omtrent 13 kWh. Det skulle tilsi en forbruk på 0,8-1 kg pr time siden jeg ikke kjører på fullt.

Vi har to 5 kg tanker som brukes på hytta, men det er selvsagt mer vitalt aldri å gå tom under brygging. Så da blir løsningen å ha backupen fra hytta tilgjengelig under brygging. :)

For alle som ønsker BIAB-oppsett kan forøvrig krabbekokeren absolutt anbefales så langt. Sammen med maltposen fra bryggselv.no som passet perfekt til kjelen er det nok en rimelig overgang til allgrain.

Hvilken av maltposene da? Jeg kjøpte en fra bryggselv som jeg føler er perfekt til min 25-liters hyttekjele, men den må da være for liten til noe større?! (Meskepose med snor 30x30x35L)

Og hvordan holder man jevn temperatur når man styrer på med gass? Regulere litt mens man rører i 1-1,5 time?
 
Kenneth N skrev:
Hvilken av maltposene da? Jeg kjøpte en fra bryggselv som jeg føler er perfekt til min 25-liters hyttekjele, men den må da være for liten til noe større?! (Meskepose med snor 30x30x35L)

Og hvordan holder man jevn temperatur når man styrer på med gass? Regulere litt mens man rører i 1-1,5 time?

Det var meskepose med snor jeg kjøpte, tror det var de dimensjonene du beskriver, men finner den ikke igjen på bryggselv nå. Jeg har en av typen "meskepose stor fin" i tillegg, men den passer ikke like godt og har ikke snor. Kjelen som er med krabbekokeren er forholdsvis høy og ikke så bred, så mulig det er det som gjør at meskeposen også passer fint for den.

Selv pakker jeg inn kjelen (etter et tungt løft) i en gammel dyne under mesking. Med forbehold om et litt dårlig termometer mistet jeg to grader i løpet av en time, som er tilfredstillende for min del iallefall.

Så langt har den brent forholdsvis rent, men jeg må selvsagt ta forbehold om at jeg kun har brukt den en helg så langt.
 
Tilbake
Topp