Forhold med vann og malt i HERMS

Jeg har nå knappe 30 brygg bak meg med 2 kjølebagger til mesk og skyllevann samt en kappet varmtvannstank til kokekjele. Nå er jeg nesten ferdig med det nye bryggeoppsetttet; 2 kappa varmtvannstanker på 80-100 liter til skyllevann og meskekar, chugger pumpe og herms-coil, kok på i egen kjele på gass.

Det jeg lurer på er hvilke forhold mellom væske og malt bør jeg ha i et herms-system? Jeg ser 3 teoretiske måter å gjøre det på:

Lage en forholdsvis konsentrert vørter og tynne den ut med vann til riktig OG?

Lage en litt sterkere vørter og skylle gjennom maltsenga med varmt vann. I tilfelle hvor mange liter skylling beregnes til et sluttprodukt på 50 liter øl? (Jeg er klar over at man ikke bør skylle til en lavere konsentrasjon enn 1.010-12)

Sirkulere med en forholdsvis tynn vørter og bare sile av før kok? (Det blir vel gjort med Speidel)

Det er sikkert flere spørsmål om det samme, men jeg er takknemlig for råd til en fersking innen herms!
 
Tror du stiller feil type spørsmål. Det du skisserer virker som løsningen på et problem som ikke har oppstått enda.

Ta det fra starten. Hvor mange watt har du pr liter som skal varmes opp? Utgangspunktet bør jo være å meske «vanlig», og skalere herms deretter. Dvs ca 3:1 vann/malt hvis du skyller. Skyller du ikke er du oppe i ca 6 til 8/1 vann/malt i meskekjelen, da tar det litt lengre tid å forandre tempen.
 
Tilbake
Topp