Forhold mellom utgjæring og Co2 nivå

Mc.

Norbrygg-medlem
Skal endelig få tid til å brygge en Irish red i morgen.
Men jeg skal reise på jobb Mandag og blir borte 14 dager.
Lurer på om jeg skal stikke om på Søndag til Cornelius fat og la resten av gjæringen skje der og satse på at Overtrykksventilen blåser om det blir for mye trykk.
Planlagt FG er 1014. Meskes på 67 grader.
Si at jeg da stikker om på Corneliusfatet når sg er f.eks. 1018. Hva slags Co2 nivå vil jeg få da? Altså på 4 poeng utgjæring.
Noen som har en enkel måte å regne det ut på eller en link som viser hvordan en gjør det?
Vet jeg vil få en slump til overs som jeg kunne tenkt meg å tappe på flaske uten å tilsette karboneringssukker. Men det kan fort bli risky bussines.....
 
vill vell gå helt fint att bare la gjærbøtta stå i 14 dager? da får gjæren tid att rydde opp etter seg.
 
Skal endelig få tid til å brygge en Irish red i morgen.
Men jeg skal reise på jobb Mandag og blir borte 14 dager.
Lurer på om jeg skal stikke om på Søndag til Cornelius fat og la resten av gjæringen skje der og satse på at Overtrykksventilen blåser om det blir for mye trykk.
Planlagt FG er 1014. Meskes på 67 grader.
Si at jeg da stikker om på Corneliusfatet når sg er f.eks. 1018. Hva slags Co2 nivå vil jeg få da? Altså på 4 poeng utgjæring.
Noen som har en enkel måte å regne det ut på eller en link som viser hvordan en gjør det?
Vet jeg vil få en slump til overs som jeg kunne tenkt meg å tappe på flaske uten å tilsette karboneringssukker. Men det kan fort bli risky bussines.....
Mener jeg fant et sted at 1vol CO2 er 3,81g sukker. 4 poeng utgjør (4*2,7) 10,8g sukker, så 10,8/3,81 = 2,8 volumer CO2 :)
 
Dette er jo en av de sentrale teknikkene i LODO tankegangen. Et moment som fremheves som et av de viktigste for å unngå oksidering av øl; Spunding. Kanskje vi kan kalle det spunsing på norsk.
Når det gjenstår tre-fire SG-poeng overføres ølet til trykktett fat og gjæringen gjør seg ferdig og sluttproduktet er et fat fullt av naturlig karbonert øl helt fritt for oksygen.
Jeg har prøvd det selv på litt forskjellige måter (med og uten "spunding valve", hele gjæringsforløpet under trykk i trykktett tank og hele forløpet i trykktett tank men med tilskrudd sikkerhetsventil kun på slutten). Alle metodene gir godt naturlig karbonert øl!
 
Enig i at å la det stå på fat går helt fint, men det hadde vært en fordel om gjæringen kunne fått gjort seg ferdig på fat. Som beefeter sier så slipper jeg å tenke på oksidering ved tapping på fat.
Jeg skal gjære denne batchen på europris fat uten tappekrane i bunnen. Så derfor blir det vanskelig å overføre i lukket system til fat.
Blir virkelig 4 gravity poeng til 2.8 volum Co2? Synes det høres mye ut.
 
Enig i at å la det stå på fat går helt fint, men det hadde vært en fordel om gjæringen kunne fått gjort seg ferdig på fat. Som beefeter sier så slipper jeg å tenke på oksidering ved tapping på fat.
Jeg skal gjære denne batchen på europris fat uten tappekrane i bunnen. Så derfor blir det vanskelig å overføre i lukket system til fat.
Blir virkelig 4 gravity poeng til 2.8 volum Co2? Synes det høres mye ut.

Det blir 2 volum co2.. Man kan regne med at 1g gjærbart ekstrakt blir til 0.5g co2 og 0.5g etanol. Hvert gravitypoeng gir altså 0.5 vol/co2.

Men husk at du må regne med beholderens fulle størrelse, og ikke bare mengden øl. Da co2 vil prøve å finne likevekt mellom øl og headspace.

F.eks hvis du gjærer ut fire poeng i flaske/konteiner som bare er halvfull, vil halvparten av co2en være i ølet, mens andre halvparten vil være i headspace når liketrykk er nådd.
 
Sist redigert:
Det blir 2 volum co2.. Man kan regne med at 1g gjærbart ekstrakt blir til 0.5g co2 og 0.5g etanol. Hvert gravitypoeng gir altså 0.5 vol/co2.

Men husk at du må regne med beholderens fulle størrelse, og ikke bare mengden øl. Da co2 vil prøve å finne likevekt mellom øl og headspace.

F.eks hvis du gjærer ut fire poeng i flaske/konteiner som bare er halvfull, vil halvparten av co2en være i ølet, mens andre halvparten vil være i headspace når liketrykk er nådd.
Det hørtes litt bedre ut. Satser på å fylle fatet ganske fullt.
Gjorde det samme med en Belgisk dobbel.
Husker ikke i farta hva sg var. Lot den stå i 14 dager. Satt den så i kjøleskapet noen dager før jeg trakk i sikkerhetsventil og tok av trykket. Bra trykk, men ikke noe skremmende.
Kikket i loggen og ser jeg flasket på 1012. Tappet siste skvetten på flaske. Målte den til 1006 senere da jeg åpnet den. Syntes den var passe karbonert.
 
Det hørtes litt bedre ut. Satser på å fylle fatet ganske fullt.
Gjorde det samme med en Belgisk dobbel.
Husker ikke i farta hva sg var. Lot den stå i 14 dager. Satt den så i kjøleskapet noen dager før jeg trakk i sikkerhetsventil og tok av trykket. Bra trykk, men ikke noe skremmende.

Det aller letteste er jo å skaffe seg en spundventil, da trenger du bare tenke på å ikke ha for lite ekstrakt igjen, da spundventilen vil blø av det som ikke trengs.
 
Det aller letteste er jo å skaffe seg en spundventil, da trenger du bare tenke på å ikke ha for lite ekstrakt igjen, da spundventilen vil blø av det som ikke trengs.
Har tenkt på det lenge, men de koster vel noen kroner de som er brukbare.
 
Har tenkt på det lenge, men de koster vel noen kroner de som er brukbare.

Ja egentlig. Skal man være noenlunde nøyaktig +, så koster det litt. Sånne kinagreier som også norske bryggersjapper selger kutter ikke osten akkurat.
 
  • Like
Reaksjoner: Mc.
Det blir 2 volum co2.. Man kan regne med at 1g gjærbart ekstrakt blir til 0.5g co2 og 0.5g etanol. Hvert gravitypoeng gir altså 0.5 vol/co2.

Men husk at du må regne med beholderens fulle størrelse, og ikke bare mengden øl. Da co2 vil prøve å finne likevekt mellom øl og headspace.

F.eks hvis du gjærer ut fire poeng i flaske/konteiner som bare er halvfull, vil halvparten av co2en være i ølet, mens andre halvparten vil være i headspace når liketrykk er nådd.
Hmmmm.... Er definitivt uenig enig nå, altså :) 1GU er ikke 1g gjærbart, men ca. 2,7g. I totalt 1 liter væske vil 1g sukker gi en GU på ca. 0,37 (volumet til 1g sukker når oppløst er 0,63ml. Da har vi altså 999,37ml vann --> 999,37g vann +1g sukker = 1000,37g --> GU0,37

Skal prøve å finne igjen referansen, men er helt sikker på dette altså :)
4GU = 4*2,7 = 10,8g sukker /3,81 = 2,8 vol.
 
Det hørtes litt bedre ut. Satser på å fylle fatet ganske fullt.
Gjorde det samme med en Belgisk dobbel.
Husker ikke i farta hva sg var. Lot den stå i 14 dager. Satt den så i kjøleskapet noen dager før jeg trakk i sikkerhetsventil og tok av trykket. Bra trykk, men ikke noe skremmende.
Kikket i loggen og ser jeg flasket på 1012. Tappet siste skvetten på flaske. Målte den til 1006 senere da jeg åpnet den. Syntes den var passe karbonert.
Da passet du vel på å riste ut all kullsyre før du målte? Er jo ikke mye som skal til før den påvirker hydrometeret :)
 
Hmmmm.... Er definitivt uenig enig nå, altså :) 1GU er ikke 1g gjærbart, men ca. 2,7g. I totalt 1 liter væske vil 1g sukker gi en GU på ca. 0,37 (volumet til 1g sukker når oppløst er 0,63ml. Da har vi altså 999,37ml vann --> 999,37g vann +1g sukker = 1000,37g --> GU0,37

Skal prøve å finne igjen referansen, men er helt sikker på dette altså :)
4GU = 4*2,7 = 10,8g sukker /3,81 = 2,8 vol.

Har du tatt høyde for at du må bruke RE, og ikke AE? Real extract / Apparent Extract?

Jeg stinker jo i matte og holder meg langt unna det, det jeg baserer meg på er det jeg har "lært" av kai troster i et foruminnlegg han skrev for mange år siden iallefall, som jeg også leste for mange år siden... Kan være det er feil, men han har som regel sysakene i orden.
 
Jada. Åpner flasken, drikker mesteparten og lar slumpen stå til neste dag før måling. Legger noe over åpningen.
Da passet du vel på å riste ut all kullsyre før du målte? Er jo ikke mye som skal til før den påvirker hydrometeret :)
 
Nei, tenkte ikke over å måtte bruke AE. Men har lest litt nå. Og regnet litt :) Så 4GU er 4*0,82 = 3,28"AEGU", som gir 8,856g sukker.
Dette blir røfft regnet 4,4255g CO2, sååå... bruker vi det som Miguel skrev (0,5 vol CO2 per gram) så får vi 2,2 ish-volumer da :) Da legger jeg meg hvertfall delvis flat da... ;) BTW, har ikke funnet igjen "det jeg var sikker på", så da må det bli sånn:)

Legger ved denne linken også, her er det også litt matnyttig
https://byo.com/article/master-the-action-carbonation/
 
Tilbake
Topp