Forskjell i mesking fra BB30 til BB60 ???

Har brygget ca 8 brygg med min BB30, og har byttet den i en BB60 (uten silkar).. Pumpa har jeg beholt.

Jeg har forstått at det ikke er så mye jobb med meskingen med BB60... men det er et par ting jeg stusser på mht bruksanvisningen som fulgte med..:

1. Her står det at etter man har fått riktig mesketemp skal man ta på lokket, skru av og la det meske i fred i 90 min... På BB30'n brukte jeg pumpa og rørte nesten hele tiden i 60 minutter. Skal jeg virkelig ikke gjøre noenting her i 90 min (ingen sirkulasjon eller røring)???

2. OG jeg brygger i en 12-13 grader kald garasje.... vil ikke Mesken bli raskt kaldere når man skrur BB'en av i 90 minutter (som bruksanvisningen sier) ????

3. Jeg har nå skjønt at skyllingen er meget viktig og man skal bruke lang tid på dette (ikke rør i mesken slik at det går raskere har jeg skjønt) ... Når man skyller ned i de 3 gjæringskarene vil jo mesken bli kald,,, gjør det noe at dette blir noe kaldt før meskevannet skal opp i gryta igjen og koke?
 
1. Nei, du bare rører malten godt inn og lar mesken stå med lokket på. Jeg pleier å røre 2-3 ganger i løpet av meskingen. Hadde du brukt silkar, måtte du tatt frem pumpa eller resirkulert for hånd.

2. Tempen faller overraskende lite i løpet av 90 minutter, selv når du står ute. Jeg har klippet til et liggerunderlag fra Biltema som jeg bruker som isolering, og det funker veldig fint.

3. Hvis det er vørteren du mener, så spiller det ingen rolle om den blir kaldere før kok. Få den tilbake i gryta etter skylling (helst ikke plask med den) og kjør i gang kokingen. Jeg vet ikke om du partiskyller eller skyller kontinuerlig, men målet er jo at mesken skal komme opp i 78 grader (pluss/minus), for da får du mest godsaker ut av mesken.
 
Tilbake
Topp