Forskjell på Corneliusfat og standard norsk ølfat?

Hei!

Hva er forskjellen på Corneliusfat og standard norske ølfat?
Ser på http://www.brygging.no/butikken.aspx?PGID=6&View=Kat at de selger begge deler.
Her inne på forumet ser jeg folk flest velger å kjøpe seg cornelius. Hva er grunnen til å velge det over standard fat?

Standard Norsk ølfat av aluminium:
HPIM0716.JPG

Corneliusfat:
NyttCorneliusfat.jpg
 
Selv bruker jeg cornelius fat, å er strålende fornøyd med det.
Har selv ingen erfaring med standard fat.
Men selv tror jeg at det er mer praktisk med cornelius for vanlige hjemmebryggere.
Disse kan du åpne mye mer, slik at det er lettere å rengjøre.
Dessuten synes jeg størelsen er perfekt (19l), siden jeg stortsett brygger 22-24l om gangen.
Dermed får jeg 1fat plus noen flasker.
Å de er ikke for tunge hvist man skall flytte rundt på de, eller ta de med seg.

Dessuten er det nokk lettere å skaffe utstyr og deler til cornelius, enn til standard kegs.
 
Jeg har begge deler, 30 liter ringnestype, koblinger til disse som du gjerne trenger to av koster kanskje 3 corneliusfat, mes fatet koster ca. 10 kr. pr. liter på en pub som vil selge til pantverdien, så hvis du ikke har fat og skal begynne tør jeg anbefale ku cornelius, du slipper unna masse utstyr i forhold til å bruke begge typer som meg, pg ellers enig med Steinarja.
 
Fordeler med corneliusfat over vanlige fat er i mine øyne:
- plass til to av dem i et standard benkekjøleskap (uten fryser), som så kan bygges om til kegerator/tappetårn.
- lokket er større og hvis du har tynne armer så kan du komme helt til bunns med en oppvaskbørste, lettere å rengjøre altså.

På den andre siden: med lut får man helt sikkert rengjort et vanlig fat like bra.
 
Tilbake
Topp