Forskjell på hann- og hunnhumle?

Hei, jeg har sådd noen humlefrø som akkurat har begynt å spire. Dette skal være en prydplante, men jeg kunne tenke meg å fjerne hannhumlen. Noen som vet hvordan man ser forskjell på hann og hunnplanter som akkurat har begynt å spire? Må man vente til de blomstrer for å se forskjellen?
 
Normalt brukes rizomer (rotstengler) fra en humleplante for å formere humle - det er for å sikre seg at man får samme egenskaper som mor-planten, men også for å slippe å vente til plantene blomstrer før de kan sorteres.

Frø fra planter utendørs kan fort være pollinert med en eller annen tilfeldig bastard. Eneste grunn til å bruke frø er hvis man vil krysse to humlesorter med hverandre, men da er det greit å holde seg i et drivhus for å holde stamtavla rein og sikre oss at Saaz er Saaz.

Men nå har jo du sådd frø. Da er det visst bare å være tålmodig og vente til de blomstrer - det skjer nok ikke denne sommeren i hvert fall, men kanskje neste! Hannblomsten er ikke like fin og se på (drueklasene øverst til høyre på bildet), og det er jo hunnkonglene man kjenner som humle. Humle er ganske så villig og selvspredende plante, også uten frø (vi rizomer) - så hvis du først har fått noen villige hannplanter inn i hagen din er det slett ikke sikkert det er bare bare å få dem vekk igjen..

Å ha en hannplante i nabolaget kan fører til at hunnkonglene får frø. Det er uenighet om frøene påvirker ølets smak, hvis det skulle bli aktuelt å brygge på noen kongler! Men hvis man ikke er enig om det, så er det sikkert ikke værre enn at man godt kan prøve!

Selv om du rensker godt opp og kjemper for kvinnesaken blant humleplantene, så er det også mulig at en tilsynelatende fredelig hunnplante spontan-muterer og helt eller delvis blir til en hannplante! Ved å fjerne evt hannblomster før de springer ut sikrer du deg at de ikke pollinerer konglene. Året etter kan den være normal igjen. Kjønnskiftet kan komme av tørke og flytting osv - rett og slett stress.

hops--32-l.jpg
 
Takk for svar. Ja, rhizomer er det som skal brukes, men frøene var billige (Leuthens Frø As) og min ide er bare å bruke den først og fremst som prydplante og ikke i øl. Skulle det dukke opp noen kongler som lukter godt så  kan det hende at jeg tester dem i en batch som aromahumle. Nå står potta i vinduskarmen og koser seg. Jeg håpet at det var mulig skille mellom hann og hunn skuddene på et tidlig tidspunkt...før jeg planter den ut. Uansett, dette er ikke noe stort prosjekt, så har ingen store forhåpninger egentlig. Bare overrasktet at jeg fikk noen av dem til å spire i det hele tatt.
 
Tilbake
Topp