forskjell på humle samt spørsmål om krystallmalt

Hei!
er i god gang med min første batch, men har åpenbart kjøpt feil type gjær. Skal brygge en bitter og da skal typen Cascade-humle brukes. Jeg har sett på feil oppskrift og kjøpt en East Kent Goldings istedenfor. Er det enorm forskjell? blir ølet veldig forskjellig, eller ødelagt?

Jeg lurer også på om jeg skal fjerne krystallmaltet fra meskeposen etter det har kommet opp i 75  før jeg tilsetter spraymaltet?

Håperr på snart svar!

Har du kjøpt feil gjær, eller feil humle?

Til en bitter bør det vel funke med EKG? Det er jo en av de virkelig klassiske britiske humletypene? Bare juster humlemengden så det blir ca rett ibu, så ordner det seg helt sikkert.

Er det derimot feil gjærtype du mente, så bør du selvsagt fortelle hva du har kjøpt og hva det stod i oppskriften :)

oj beklager!
mente selvsagt humle
jeg følger denne oppskriften

3 kg lys tørket maltekstrakt (spraymalt)
0.3 kg medium krystallmalt
100 g Cascade-humle (pellets)
1 pakke Fermentis SafAle US-05 tørrgjær

Men har kjøpt east kent humle istdenfor. er det noe big deal?
Skal forresten krystallmaltet ut av posen før jeg tilsetter spraymaltet?

For meg ser dette mer ut som en Amerikansk Pale Ale
Med EKG blir det vel mer en Engelsk Pale Ale

Hvis du kunne lagt ut oppskriften

Og, ja jeg regner med du kan ta ut krystalmalten når du har nådd 75 grader også bare koke spray malten de siste 10 -15 min

Sent from my iPhone using Tapatalk

Egentlig blir vel us-05 alt fir nøytral, men med EKG vil det vel ellers komme ganske tett på en typisk engelsk bitter, litt avhengig av hvor mye av den man har oppi og sånt selvsagt.

Torminator2k skrev:
oj beklager!
mente selvsagt humle
jeg følger denne oppskriften

3 kg lys tørket maltekstrakt (spraymalt)
0.3 kg medium krystallmalt
100 g Cascade-humle (pellets)
1 pakke Fermentis Safale US-05 tørrgjær

Men har kjøpt east kent humle istdenfor. er det noe big deal?
Skal forresten krystallmaltet ut av posen før jeg tilsetter spraymaltet?

Jeg lurte på om du kunne utdype humleskjemaet ditt?  Ser at du skriver 100g cascade som forsåvid kan være greit, men det kommer ann på når i prosessen det blir tilsatt  ;) 100 gram på 60 minutter på en 20 liter kan bli vel bitter. Da er du vel oppimot 70IBU.
Høres ut som en APA (american pale ale) som er et herlig øl. Sikkert ikke så dumt å starte med som første batch heller.

takk for svar
jeg tror jeg tilsatte i tre omganger:
10 min 50 g
50 min 25 g
siste 10 min 25 g.

Jeg tror jeg gjor en liten feil til slutt. Jeg skvulpet med gjærkarret rett etter jeg tilsatte gjæren, ikke før. Er dette riv ruskende galt?

JEG rister alltid karet etter at gjæren er oppi, har alltid funket for meg, vet noen som sier man bare skal "strø" gjæren over, men jeg liker å blande den inn ;) 8)

Men ikke strø gjæren oppi, bruker du tørrgjær, så rehydrer den - altså ta et par dl med vann, ca 20C varmt, ha oppi gjæren, rør litt (med en steril/desinfisert skje), og la stå en halvtime+, da blir gjæren din mye gladere, og glad gjær er bra :)

Tilbake
Topp