Forskjell på "Mash" og "First Wort" humling.

Har noen en forklaring på hvorfor BeerSmith spitter ut langt lavere IBU ved humling i mesken enn i Firsth Worth?
Trekker malten til seg bitterhet?
 
Meskingen foregår ved en langt lavere temperatur enn koking, følgelig blir uttrekket av bitterstoffer lavere i mesken enn ved first wort hopping.
 
Samt selve humlematerien blir ikke med over i kokeprosessen i like stor grad som om man tilsetter i FWH.
 
andersreve skrev:
Jeg trodde FWH var å tilsette humle i mesken?

Nei, da kalles det "mash hopping". Uttrykket "first wort hopping" kommer av at man tilsetter humlen til konekaret i det den første vørteren siles av fra mesken, typisk i det bunnen av karet er dekket.
 
Gahr skrev:
andersreve skrev:
Jeg trodde FWH var å tilsette humle i mesken?

Nei, da kalles det "mash hopping". Uttrykket "first wort hopping" kommer av at man tilsetter humlen til konekaret i det den første vørteren siles av fra mesken, typisk i det bunnen av karet er dekket.

Hva skiller dette fra en humletilsetning ved oppkok?
Og blir dette i teorien umulig å gjøre når man har alt i ett kar? Altså både mesk og kok?
 
Ikke umulig å gjøre begge deler. Tilsett ønsket mengde humle i mesken, og deretter ønsket mengde i vørteren før den kokes opp.

Forskjellen mellom mash hopping og FWH/vanlig tilsetting av humle for bitterhet er at MH gir et lavere utbytte pga. den lave tempen i mesken. FWH gir i utgangspunktet et høyere utbytte av iso-alfasyre (altså mer IBU) pga. lang kontakttid, men det fører også til at mer aromastoffer forsvinner fra humlen, slik at man sitter igjen med mindre opplevd IBU og en "renere" bitterhet i ølet.
 
andersreve skrev:
Og blir dette i teorien umulig å gjøre når man har alt i ett kar? Altså både mesk og kok?

Har stående en APA der jeg prøver dette.
Slapp rett og slett humlen i Speidelen i det jeg tok ut maltrøret.
Kan ikke se at det er noen praktisk forskjell på dette og å det å tilsette humle i det en begynner å tappe over i annet kar.
 
StoreMy skrev:
andersreve skrev:
Og blir dette i teorien umulig å gjøre når man har alt i ett kar? Altså både mesk og kok?

Har stående en APA der jeg prøver dette.
Slapp rett og slett humlen i Speidelen i det jeg tok ut maltrøret.
Kan ikke se at det er noen praktisk forskjell på dette og å det å tilsette humle i det en begynner å tappe over i annet kar.

Det eneste måtte være at kontakttiden i vørteren muligens vil være ulik, men det vil avhenge av hvor lang tid tapping/skylling og oppkok tar.
 
En av fordelene med at alt skjer i samme kar er en et raskere oppkok.
Her settes temperaturhevingen i gang i det maltrøret blir løftet opp.

Det er så mange andre parametre som jeg mener er viktigere at jeg neppe kommer til å endre på den rutinen for å teste humlingen med det første.
 
StoreMy skrev:
Det er så mange andre parametre som jeg mener er viktigere at jeg neppe kommer til å endre på den rutinen for å teste humlingen med det første.

Holder jeg med deg i.
 
Bruker stort sett FWH for min første humletilsetning. Om jeg får noe mer ut av det enn 60min er kanskje mikroskopisk. Mest voodoo, hoodoo og en kjempegod lukt av nysilt vørter som møter humle.
 
Odland skrev:
Bruker stort sett FWH for min første humletilsetning. Om jeg får noe mer ut av det enn 60min er kanskje mikroskopisk. Mest voodoo, hoodoo og en kjempegod lukt av nysilt vørter som møter humle.

Somebody done hoodooed the hoodoo man! Ikke undervurder hoodoo i bryggingen. Du får ut mer iso-alfasyre, men bitterheten oppleves renere. 60 min. er en fin sammenlikning.
 
Hoodoo i brygging er mæget viktig. Det er ikke smaksprofilen på de 2-3 chinookpelletsene og kattehåret i mesken jeg er ute etter ;)
 
Tilbake
Topp