Forskjeller i gjærlås-plopping

Heisann

Brygget 36 liter amber ale i går som jeg satte til å gjære med safale 05. Smelte det i to gjæringskar med akkurat samme mengde øl, med akkurat samme gjær. Nå står begge karene og plopper fint, men de plopper helt forskjellig! Tenkte jeg skulle forhøre meg om hvorfor her. Jeg lurer pga interesse, ikke fordi jeg har fått knute på trusa og tror noe er ødelagt!

1. Det ene karet har en helt klar gjærlås og plopper i en jevn rytme. Kanskje 3 plopp per 2 sekund.
2. Det andre karet har en duggete/tåkete gjærlås og plopper i "bursts", altså flere plopp på en gang, kanskje hvert fjerde sekund.

Noen som vet hvorfor? (Begge gjærlåsene ble rengjort med starsan før jeg satte det, samme gjorde alt annet, så tviler sterkt på at det er en infeksjon noen plass)

Kan være lekkasje andre steder i lokket også som gjør at vannlåsene oppfører seg forskjellig. Ikke tenk så mye på det. Det finnes de som ikke bruker vannlås i det hele tatt! :)

Det kkan være så mye rart som gjør det. Som nevn vannmengde i låsen, eller hvis en lås er litt mer slitt enn den andre, litt bøyd, etc.
Kort fortalt, ikke tenk på det  :skitbra:

Tilbake
Topp