Forslag til dampavtrekk grainfather

Hei!

Jeg har nettopp kjøpt en grainfather og er helt ny på ølbrygging. Har stusset på hvordan jeg skal løse dampproblematikken slik at jeg får brygget innendørs. Har dessverre ikke mulighet til å plassere bryggemaskinen under kjøkkenventilatoren. Har sett på en del ulike forslag med alt fra lampeskjemer, ikea boller og pc vifter montert foran vinduet. Her er mitt forslag som er tatt utgangspunkt i artikkelen The Boil: Lid On vs. Lid Off | exBEERiment Results! der man ser at "boil-off" med og uten lokk er identisk.

1. Før oppkok, monteres lokket som følger med conical fermenter på toppen av bryggemaskinen. Lokket passer perfekt og forsegles med stroppene som følger med slik:


2. Hullet på toppen har en ytre dimater på 50mm (indre dimater 35mm) og det monteres en slange over denne med indre diameter 51mm som festes med slangeklemmer. Jeg har funnet en næringsmiddelgodkjent industrislange som tåler vanndamp på nettet. Eventuell kondens som danner seg i slangen under kok vil derfor være trygt å konsumere.
3. Slangen føres videre under en kjøkkenventilator som står noen meter unna.

Grunnet forseglingen mellom bryggemaskin og lokk, samt mellom lokk og slange, vil eneste utvei for dampen være via slangen. Det vil derfor ikke være behov for kanalvifte i enden da dampen blir tvunget til å finne veien ut selv.

Setter stor pris på tilbakemelding før jeg går i gang for å utelukke eventuelle problemer.
 

Amarillo

Norbrygg-medlem
Uten avtrekk, og med et så lite utløp vil du nok få en del kondensering under lokket som vil dryppe tilbake i vørteren.
Dette vannet inneholder DMS som vi ønsker å fjerne når vi koker.
 
Uten avtrekk, og med et så lite utløp vil du nok få en del kondensering under lokket som vil dryppe tilbake i vørteren.
Dette vannet inneholder DMS som vi ønsker å fjerne når vi koker.
Takk for svar! Jeg hadde håpet å unngå nettopp dette da deltagerne i eksperimentet jeg linket til ikke kunne kjenne forskjell på øl der vørter var kokt både med og uten lokk.
 

Amarillo

Norbrygg-medlem
Nei, det er jo et annet spørsmål. Du vil nok merke at det er en del vedtatte sannheter innen brygging det er mulig å stille spørsmål om ;)

Jeg er så heldig at jeg kan koke helt åpent, og så vidt jeg vet vil de fleste si at mest mulig av dampen bør fjernes.
 

Miguel

Norbrygg-medlem
Ikke bry deg om det Xbeerimentet. Får du DMS i kjelen får du DMS i ølet. Forøvrig så oberverte han samme volum men forskjellig OG, så noe er off i det eksperimentet.

Jeg har selv testet med hvor lite avdamping man kan ha, og fant en viss grense, men det som var overraskende var at DMS'en ikke kom merkbart før etter en stund etter at ølet var tappet. Da smakte det kokt mais.

Du vil drive dampen ut av kjelen, og enten drive den vekk, eller samle opp kondensatet slik at det ikke drypper ned igjen. Og du vil ha bevegelse i vørteren for å drive av mest mulig DMS. Men SMM må bli omdannet til DMS, før det er noe å drive av.
 
Drøyer'n litt med dampkondensator pga. halv mengde avdamping. Tenker jeg heller går for en Mikke Mus variant i stedet med Ikea bolle, flexirør og en billig kanalvifte i enden i vintersesongen.

Takk for svar alle sammen! Kommer nok til å prøve varianten nevnt øverst bare for å teste ut etter hvert. Slenger i så fall inn resultatet her i tråden når den tid kommer.
 

Steinar Huneide

Norbrygg-medlem
I Brewtools 80'en min ble det hvertfall plutselig levelig klima i bryggeriet etter jeg fikk dampkondensator. Nå skjønner jeg ikke hvordan jeg har brygga drøye 90 batcher uten.
 

Rune Luger

Norbrygg-medlem
Litt gammel tråd, men fortsatt aktuelt tema for mange. Jeg kjører løsning med biltema-vifte, fleksirør og ikea-bolle. De hvite biltema-viftene er beregnet på fukt og drar bra unna. Litt Reodor Felgen, billig, og funker så det suser, men kanskje ikke det man ønsker seg for et mer permanent påkostet oppsett. Har tatt det litt lengre og laget en isolasjonsplate som passer i vinduet, (åpner bare vinduet helt) skjært ut hull til fleksislangen så kan brygge når det er kaldt ute. Prøvde med vinduet oppe på vinterstid, men da knelte GF-en fort. En 4-5 liter vørterdamp er jeg ikke noe man vil ha rundt i huset. Første gangene jeg brygget med kokekjele og kjøleboks tørket jeg vanndråper fra taket et par timer etterpå!
 

Haakon

Norbrygg-medlem
Kjøpte ei billig Lagan kjøkkenvifte til 499,- og dro et flexirør ut vinduet like oppfor der jeg koker. Fungerer også meget bra og er en billig løsning. Lagde et stativ av 23x48 lekt med vingemuttre som den står oppå over gryta. Kan pakkes ned og stues bort ganske enkelt når det ikke brukes.
 

Alex

Norbrygg-medlem
Kjøpte ei billig Lagan kjøkkenvifte til 499,- og dro et flexirør ut vinduet like oppfor der jeg koker. Fungerer også meget bra og er en billig løsning. Lagde et stativ av 23x48 lekt med vingemuttre som den står oppå over gryta. Kan pakkes ned og stues bort ganske enkelt når det ikke brukes.
Har du bilde av konstruksjonen din?
 

Haakon

Norbrygg-medlem
Hei. Den er stuet ned, men skal se om jeg klarer å få den utav boden:) kanskje på tide å brygge noe igjen. består av to firkanter laget av lekter som jeg setter sammen med 2 på tvers bak festet med bolt og vingemutter i boret hull. Setter vifta oppå uten å feste den, så spirorør ut vinduet. Vurderte vifter, ikeaboller etc, men dette ble billigst og enklest løsning.
 

HåvardK

Norbrygg-medlem
Prøver ut dampkondensator til GF for første gang i dag, og det ser jo bra ut. Kom imidlertid på at jeg jo bruker å desinfisere kjøleren det siste kvarteret ved å pumpe kokende vørter gjennom. Det blir vel vanskelig nå...Noen som har et tips?
 

TurboJens

Norbrygg-medlem
Ta den av, så bruke kortere tid på desinfeksjon.
Borre hull i selve lokket og sette en adapter til slangen der.
Bygge den om slik at du kan koble slangen inn på den
Sterilisere med annen kilde
 

msevland

Sentralstyre
... jeg jo bruker å desinfisere kjøleren det siste kvarteret ved å pumpe kokende vørter gjennom
Vi snakker da motstrømskjøler... du trenger ikke pumpe kontinuerlig. Pump gjennom og tilbake til kokekjelen i to min. Gjenta to-tre ganger. Varmen holder seg lenge inni kjøleren. Send varmt vann gjennom i motstrøm for å hindre rask nedkjøling.
Dersom du mot formodning skulle mene dyppkjøler, spray grundig med StarSan.
 

HåvardK

Norbrygg-medlem
Vi snakker da motstrømskjøler... du trenger ikke pumpe kontinuerlig. Pump gjennom og tilbake til kokekjelen i to min. Gjenta to-tre ganger. Varmen holder seg lenge inni kjøleren. Send varmt vann gjennom i motstrøm for å hindre rask nedkjøling.
Dersom du mot formodning skulle mene dyppkjøler, spray grundig med StarSan.
Vi snakker selvsagt motstrømskjøler. Uansett om en ikke pumper kontinuerlig, må en jo i tilfelle ta av lokket for å pumpe tilbake i kjelen - og da er jo noe av vitsen med kondensator borte. Jeg løste det ved å pumpe vørter over i en kjele ved siden av, og helte dette over i bryggeren ved kokeslutt. Tar med meg tipset om å pumpe i "etapper".
 

mrkesu

Norbrygg-medlem
Prøver ut dampkondensator til GF for første gang i dag, og det ser jo bra ut. Kom imidlertid på at jeg jo bruker å desinfisere kjøleren det siste kvarteret ved å pumpe kokende vørter gjennom. Det blir vel vanskelig nå...Noen som har et tips?

Jeg vurderer selv innkjøp av denne nå som vinteren nærmer seg og brygging på balkongen blir å møte sin ende.

Er du fornøyd? Fikk du til noen god løsning for problemet ditt?

Jeg må innrømme at jeg aldri har giddet å gjøre "15 minutter under kok" saniteringen, selv om det kanskje er litt dårlig praksis av meg.
Når koking er over så har jeg bare koblet den til og kjørt den i 5 minutter mens vørtern fortsatt er mellom 90-100C (som for meg virker nok?) før jeg slår på vannet og sender alt til fermentering. Ikke hatt problemer så langt, men kanskje det bare er et tidssørsmål :D
 

HåvardK

Norbrygg-medlem
Jeg vurderer selv innkjøp av denne nå som vinteren nærmer seg og brygging på balkongen blir å møte sin ende.

Er du fornøyd? Fikk du til noen god løsning for problemet ditt?

Jeg må innrømme at jeg aldri har giddet å gjøre "15 minutter under kok" saniteringen, selv om det kanskje er litt dårlig praksis av meg.
Når koking er over så har jeg bare koblet den til og kjørt den i 5 minutter mens vørtern fortsatt er mellom 90-100C (som for meg virker nok?) før jeg slår på vannet og sender alt til fermentering. Ikke hatt problemer så langt, men kanskje det bare er et tidssørsmål :D
Beklager sent svar. Først og fremst: Ja, jeg er fornøyd. Det skal ikke legges skjul på at innemiljøet preges på en bryggedag, men damp-/fuktproblematikken er redusert kraftig. Heldigvis reagerer ikke fruen negativt på maltlukt.
Jeg brygger nå på et vaskerom/våtrom med dusj, og det er veldig kjekt å både ha vann og sluk lett tilgjengelig. I tillegg har endringen ført til betydelige lettelser i fysisk slitasje, siden jeg nå har redusert løfting til et minimum. Brygget tidligere i utvendig bod, og det ble noen omganger med bæring av kjeler med vann, gjæringskar etc. opp og ned og inn og ut.
Sanitering: Jeg tror din løsning egentlig er tilstrekkelig. Jeg kobler på kjøleren mot slutten av kok og lar den pumpe med lav flow opp i en ren kjele i anslagsvis fem minutter. Lar dette stå til kokeslutt, og heller det tilbake til GF når jeg skal starte kjøling. Mulig jeg går over til ditt forslag, som virker enklere.
 
Topp