Forslag til eplejuice til cider?

Tenkte jeg skulle gjøre et forsøk på en tørr eplecider som skal nytes til sommeren 2013. Jeg jobber vanligvis ut fra forutsetningen at høyest kvalitet på råvarer gir best resultat på sluttproduktet. I utgangspunktet tror jeg at jeg vil ha en gjennomsiktig og klar cider; noen som har et tips til eplemost/juice som de kan anbefale?

Har i grunnen lite å si hvordan mosten ser ut i utgangspunktet. Min ser helt grusom ut. Skikkelig sølevann. Men den blir krystallklar etter gjæring. Dette er Gravensteinepler som er presset.

Satte nylig en bitteliten batch på 7 liter med rema eplejuice i grønne enliterskartonger for moro skyld. Denne smaker forbausende godt og det er nok et prosjekt jeg gjør igjen. Har litt svigerfamilie i Hardanger og i utgangspunktet gode muligheter for å skaffe gode råvarer derfra, men må innrømme at min remacider smaker vel så bra som bryggene der inne.
Brukte forøvrig wyeast 1968 London Ale. Denne gjæres helt ut og fikk en FG på 1.000. OG var 1.044 på bare juicen.

Hvis den klarner etter gjæring, er jeg fristet til å gå for enten gravensten eller aroma fra telemark. Hadde i utgangspunktet tenkt wlp775, men ser at andre gjær blir brukt. Noen som har forsøkt 775?

Det er jo sesong for å få tak i presset saft fra eplebøndene, 50/50 aroma/gravenstein er absolutt å anbefale. Likeens anbefaler jeg å kjøre en batch parallelt med villgjæring, så lenge en får tak i ubehandlet råsaft. Gjær relativt kaldt/kjellertemp over lang tid, tilsett sukkerlake underveis viss en ønsker sterkere cider.

Tilbake
Topp