Forslag til ny husgjær

Jørgen E

Norbrygg-medlem
Har allerede en WLP007 som husgjær til (på 5.generasjon nå) men etter en liten fadese med en feilpitch/overpitch på en hveteøl i går, må jeg uansett kjøpe inn en ny hveteøl-gjær. Da jeg ønsker å ha denne gående fremover kunne jeg ønske meg en litt alsidig gjær.
(Kjøleskap er planlagt å kjøpe inn i løpet av de neste 2-3 ukene, så tempkontroll blir ikke noe problem)

Finnes det en god gjær som er temmelig allround til dette formålet? - lett å høste (topphøsting foretrekkes)

Litt usikker på dette området da jeg nylig startet med fersk gjær.

Hveteøl er jeg ganske usikker på, men liker det meste. Litt ioverkant belgiske saisoner er kanskje ikke min største favoritt. Men en god belgisk Wit er ikke å forrakte.







Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Sist redigert:
Du kan jo forsøke WLP400. God til top cropping, og skal kunne tweake smaksprofilen ved å bruke forskjellig temperatur.
 
Kanskje litt off topic, men jeg bruker mest wlp833 og wlp800 til lager, wlp530 og wlp655 til belgisk og stort sett US-05 til amerikanske ale. Til hveteøl har jeg testet 300,320,380 hvor 300 var en klar favoritt. 400 er bra i wit.
 
300 til tysk hveteøl, som du sier:). Til belgisk wot 400, ellers kan du vel ikke ha bare én til øvrige belgiske?

Jeg bruker nå wlp028 til det aller meste av engelsk og amerikansk øl. Er veldig fornøyd.
 
300 til tysk hveteøl, som du sier:). Til belgisk wot 400, ellers kan du vel ikke ha bare én til øvrige belgiske?

Jeg bruker nå wlp028 til det aller meste av engelsk og amerikansk øl. Er veldig fornøyd.
Må starte med én...så ekspandere. Ser ut til at jeg havner på enten wlp550 (passe fin på lav temp) eller wlp 400.



Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Wyeast 1318 er også en strålende stamme. Kan brukes til mye. Spesielt britiske, åpenbart, men fungerer også godt til amerikanske varianter. Den runder av bitterheten en del. Det bør man tenke på hvis man skal brygge IBU-bomber.
 
300 til tysk hveteøl, som du sier:). Til belgisk wot 400, ellers kan du vel ikke ha bare én til øvrige belgiske?

Jeg bruker nå wlp028 til det aller meste av engelsk og amerikansk øl. Er veldig fornøyd.

Kinn bruker wyeast 3787 (wlp530) til alt av belgisk;) Kanskje det ikke blir helt innafor og 100% typeriktig, men om man ønsker en gjær som kan brukes til mye, er i alle fall denne en å vurdere.
 
Hater ølbrygging... Så mye man har lyst til å brygge, så lite man kan brygge om gangen. Ser ut til at jeg havner på wlp 530 eller 550 ( 7fjell sin belgiske gjær)og fortsetter med 007, føler den gjæra ikke har gjort sitt enda. Skal lage en vestkystklone en dag, så da blir det jo å teste 1318, så får vi se om den tar over for 007, eller om den blir i tillegg :)

Takk for alle innspill :) deilig å få skrenket inn alternativene.

Neste øl ut blir en belgisk øl inspirert av denne:

http://www.7fjellbryggeri.com/brewourmollaren





Sent from my SM-G935F using Tapatalk
 
Tja, kanskje, men stoler ikke helt på at ikke whitlabs har "tullet" med den.
kan ha vært det opprinnelig men at weihenstephaner sin kan jo ha mutert. Er hvertfall mer fornøyd med den enn 3068. Murikveiken er jo også forskjellig fra wlp 6788, så noe gjør de på det laboratoriet:-?
 
Wyeast 1318 er også en strålende stamme. Kan brukes til mye. Spesielt britiske, åpenbart, men fungerer også godt til amerikanske varianter. Den runder av bitterheten en del. Det bør man tenke på hvis man skal brygge IBU-bomber.
wlpo28 er også utmerket til topphøsting, den kan brukes til det aller meste, og den lar humla skinne. Blir mer og mer begeistret for den.
 
Jeg har også hatt wlp028 en kort stund som husgjær nå og er som Finn, veldig fornøyd.
 
Tja, kanskje, men stoler ikke helt på at ikke whitlabs har "tullet" med den.
kan ha vært det opprinnelig men at weihenstephaner sin kan jo ha mutert. Er hvertfall mer fornøyd med den enn 3068. Murikveiken er jo også forskjellig fra wlp 6788, så noe gjør de på det laboratoriet:-?

Hva er forskjellen på W68 og 3068, evt 300?
 
Den første er fersk gjær fra Heffebank..... Resten var riktig:)
Jeg synes bare jeg får et mer komplett øl med w68, det er liksom fyldigere i smaksbildet
 
Tilbake
Topp