Forslag til oppskrift med humle som har et hint av hvitløk?

Svigerfar har høstet humle til meg som lukter som om den har et hint av løk/hvitløk/ramsløk ellers er den litt sitrusaktig.
Aner ikke hva alfasyren er og tenkte å enten brygge en brown ale eller en slags APA/IPA med denne som aroma aromahumle sent i koketiden. Kommer disse smakene til å kræsje? Noen som har noen gode forslag om hva som kan funke?
 
Lukt av hvitløk/ramsløk er vel typisk for norsk villhumle. Jeg ville absolutt ikke brukt den som aromahumle. Den kan muligens duge som bitterhumle, men personlig ville jeg nok ha droppet den helt.
 
Eg syntes kanskje at den Fuggles- og Northern Brewer-humla som eg hausta i haust lukta litt mot løk. Den vaks opp i havgapet her på vestlandet så eg slo meg til ro med at det kanskje var derfor den lukta litt slik. Den lukta slik ifjor også. Eg skal bruka den i ein eller annan stout - det var uansett så små mengder av den at den neppe vil gje noko særleg utslag i høve til kjøpehumla så det er mest for å kunna sei at det er eigendyrka humle i ølet.
 
Jeg lagde en liten test Batch for noen mnd siden med humle høstet Fra ukjent type humle. Denne også luktet ganske mye hvitløk under tørking. Synes ikke det var veldig mye etter, men du kjente den var der.

Lagde 10 liter "apa".
Brukte admiral eller magnum til bitterheten.
Så dumpet jeg 70 gram hvitløks luktene humle fra 13 min til slutt.

Ble positivt overasket da jeg smakte på den. Det var et veldig sitron preg på dem men ingen hvitløk.

Blir en større Batch til neste år.
 
Tilbake
Topp